lördag 8 januari 2022

Så här gick december

Inlägget innehåller reklamlänkar till Rocker och Avanza.

För tredje månaden i rad blev inkomsterna rejält lägre än utgifterna. Trots det var jag vid årsskiftet ca 36 00 kr rikare än i slutet av september. Jag skrev i förra månadsredovisningen att jag planerade at jobba lite mer på grund av det höga elpriset, vilket jag har gjort, men den lönen kommer först i slutet av januari.



Inkomster

Inkomsterna på totalt 14 428 kr består av lön, barnbidrag, underhåll för barnet och diverse mindre extrainkomster. För lönen har jag jobbat 63 timmar.

Extrainkomsterna kommer från Rocker betalkort, Vimla mobilabonnemang, presentkort som var julgåva från min arbetsgivare, annonsintäkter från AdRecord samt Bower (pantning av förpackningar). Den som vill prova på Rocker betalkort genom min länk får just nu 500 kr insatt på kortet efter tre köp, 0,5% bonus samt möjlighet att öka sin bonus upp till 10%. Dock kan bonusen uppgå till max 500kr per månad.  

Jag är väldigt nöjd med betalkortet där man genom att bjuda in andra kan öka sin bonus upp till 10% och även får 250 kr per värvad. Om man skaffar Rocker betalkort genom  inbjudningslänk och värvar sin sambo så kommer man att ha 1% i bonus på kortköpen och får 250 kr var i gratispengar. Sambon kommer dock att ha 0,5% bonus. Bonusen kan  uppgå till max 500 kr per månad.

Utgifter

Utgifterna slutade på totalt 19 754 kr. De nödvändiga utgifterna uppgick till 17 216 kr, varav bostadskostnaden blev hög på grund av flera kvartalsfakturor, hög elräkning samt batterier till rökdetektorerna. Även matkostnaden blev hög, både beroende på jul och min ökade hemberedskap. Till de ej nödvändiga kostnaderna räknar jag bland annat skidlektioner för barnet på vår kommande fjällsemester. 

Investeringar och buffert

Mina investeringar i form av aktier, fonder och företagslån har under månaden ökat från 497 000 kr till 522 000 kr. Bufferten har minskat från 69 839 kr till 65 099 kr.

I decemberhar jag fått 738 kr i utdelningar och totalt i år har jag fått in 12 283 kr. Dessutom fick jag under månaden 62 kr i ränteintäkter från Kameo och i år hittills 711 kr.

Sammantaget är jag riktigt nöjd med december, trots att pengarna har rullat. Jag har min vana trogen inte ägnat mig åt någon tanklös shopping, utan allt jag lagt pengar på är sådant jag värdesätter, även elen.

4 kommentarer:

  1. Jag är full av beundran över din kalkyl/uppföljning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Går snabbt och lätt att göra när jag har min kassabok i Excel :)

      Radera
  2. Bra uppföljning, det går ju åt rätt håll även fast du är så himla slösaktig !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se hur det ser ut efter några elräkningar. Då tvingas jag kanske göra som nån i en snyftartikel på nån nyhetssajt jag läste; ställa in sommarsemestern.

      Radera