onsdag 29 maj 2019

Jag storhandlar aldrig

Om inkomsterna är små måste utgifterna vara ännu mindre för att man ska få några pengar över för investeringar.

En viktig post där jag tycker det är relativt enkelt att spara in en hel del är maten. Jag har 2000kr/månad som mål. Då äter barnet lunch i skolan och jag har alltid matlåda till jobbet. Om vi någon gång äter ute eller fikar på café hamnar det på nöjeskontot. Vad man kan göra är dels att välja billigare maträtter t ex minska på köttet och öka mängden baljväxter som linser, kikärter och bönor, dels kan man leta billigaste pris på de speciella råvaror man vill ha. Jag brukar också anpassa matsedeln efter tillfälliga erbjudanden. Om jag skulle hitta champinjoner till nedsatt pris på grund av kort datum så kan det bli pannkakor med sylt till mellanmål, pannkaksrullar fyllda med champinjonstuvning och kanske någon röra innehållande champinjoner som man äter till ris. Viktigt är också att ta vara på alla matvaror man har hemma och använda innan det blir för gammalt.

Varje måndag kollar jag upp extrapriser på ekologiskt samt några andra utvalda varor i appen Matpriskollen. Jag brukar sedan under kommande vecka besöka flera olika livsmedelsbutiker för att köpa det som är billigast i respektive butik. I och med att merparten av det vi äter är ekologiskt och av ett begränsat utbud är det ganska enkelt att hålla reda på var olika varor har bäst pris.Jag handlar det mesta på Willys men vissa varor är billigare på Lidl och vissa varor finns endast på Coop. Varje vecka har butikerna olika erbjudanden så då kanske jag handlar något på ICA Maxi och något på Ica Supermarket. Då jag lagar nästan allt från grunden och inga hel- eller halvfabrikat är det ganska få erbjudanden som är aktuella.

Jag cyklar nästan alltid till butiken för att göra matinköp så då får jag samtidigt motion och frisk luft. Skrymmande varor som toa- och hushållspapper passar jag på att handla när jag ibland ändå måste ha bilen till jobbet.

Idag blev det en cykeltur till Lidl där vetemjölet fortfarande är billigast (svenskt och krav-odlat). Morötterna var någon krona billigare än på Willys . Men äggen hade nu fått samma pris som äggen på Willys och det verkar som om Lidl sakta men säkert höjer sina priser till Willys nivå och då ser jag ingen anledning att handla på Lidl eftersom sortimentet är så mycket sämre än Willys.



10 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Jag bakar inte mycket just nu. Men sedan min bror fick mig hooked på surdegsbak så inser jag att detta även är ekonomiskt. Det är med fördel att använda ekologiskt mjöl eftersom surdegen är lättare att få igång med mer näring.

    https://minkvalite.blogspot.com/2018/12/har-hittat-min-livskvalite.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren :) Du påminde mig om att surdegsbak är något jag skulle vilja prova, har bara inte kommit igång ännu.

      Radera
  2. Det kräver en del tålamod + svordomar. Vanligt misstag som jag gör fortfarande är att "baka innan jästen/surdegen är mogen" Du får bara en fet, tung kotte ur ugnen som inte jäst ut. Men när du lyckas bli brödet insane :)

    SvaraRadera
  3. Visste inte att lidl var bra på eko. Vad kostar ovanstående produkter? Det är kul med andra som cyklar/går för att handla. Brukar känna mig rätt ensam med mina ryggsäckar och påsar som balanseras på cykeln annars. :)

    SvaraRadera
  4. Att Lidl skulle vara bra på eko är väl synd att säga. Men några ekologiska produkter som jag brukar köpa har jag hittat. 2 kg vetemjöl 15,90 mot 17.90 på Maxi, 1 kg morötter 17.90 mot 18.90 på Willys, 12 ägg 36.90 samma pris på Willys. Jag brukar även köpa havregryn 750 g för 14.95 men den här veckan hade Willys erbjudande på det.

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg som stämmer med mina värderingar. Jag har valt bort bilägandet och går alltid till affären. Kollar erbjudanden osv.

    SvaraRadera
  6. Så intressant blogg som jag gärna följer!
    Hur anmäler jag prenumeration...?
    www.pensionarsliv.org

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill följa min blogg. Jag kikade in på din blogg och såg att wordpress har en funktion för att prenumerera på blogginlägg via e-post. Har inte hittat något liknande för blogspot. Jag får återkomma om jag hittar en lösning

      Radera
  7. Du ser i marginalen på din sida när jag publicerat någonting nytt. Nu har vi varandra på våra sidor, skall bli roligt att följa. Jag har ett förflutet som vårdare och städare innan läraryrket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju toppen när man ser favoritbloggarnas nya inlägg på sin egen blogg :)

      Radera