måndag 27 maj 2019

Kan en undersköterska spara pengar?

Med mig själv som levande exempel kan jag svara JA på den frågan. Jag är så trött på att undersköterskan får ta på sig en offerroll så fort det i media diskuteras sparande, frivillig enkelhet, minimalism, ekorrhjul, ekonomisk frihet, FIRE och liknande. Alltid är det någon som kläcker ur sig ”Men tänk på den ensamstående undersköterskan med tre barn! Hur ska hon kunna spara något? Är det inte ett hån när högavlönade bla bla .....”

Själv är jag undersköterska 45+, som jobbar deltid ca 65%, ensamstående mamma till ett hemmavarande barn på heltid. Bor i eget hus i en mindre stad någonstans i Sverige.

2015 hittade jag av en slump några svenska ekonomi- och FIREbloggar och blev helt såld på FIRE-konceptet och hur man kan nå ekonomisk frihet. Hade tidigare sparat några hundralappar per månad i fonder, utan något större engagemang och inte riktigt förstått kraften i att spara långsiktigt på börsen. Nu har jag i alla fall sedan mitten av 2015 investerat mer målmedvetet i utdelningsaktier och indexfonder. Jag är också mycket mer medveten om vart pengarna tar vägen och vad som är värt att lägga pengar på eller ej.

Jag startade för några veckor sedan kontot Investeringsunderskoterskan på Instagram och känner mig nu mogen att börja blogga så smått. Hoppas att någon därute kommer att finna mina blogginlägg inspirerande. Layouten är långt ifrån färdig och kommer säkert att ändras flera gånger allteftersom. Men jag tänkte att det bästa sättet att lära sig är att sätta igång.

27 kommentarer:

  1. Välkommen in i bloggvärldens varma famn. Det ska bli intressant att följa dig. Lägger in dig direkt på min blogglista.

    Det fina med bloggandet är att man kan utveckla sina tankar. Jag gillar instagram men det blir lite tunt ibland.

    Hursomhaver - välkommen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tack för det! Hoppas att jag kan leva upp till förväntningarna :)

      Radera
  2. Hejsan investeringsundersköterskan!

    Kul att du har gjort en blogg utöver din instagram :D

    Riktigt kul att du tar tag i en blogg med och kör på!

    Jag kommer att följa dig här med :)

    Lycka till och jag ser fram emot dina inlägg!

    Med vänliga hälsningar,
    Fröken Investera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du vill följa mig :) Jag har fått mycket inspiration av dina inlägg på Instagram och bloggen :)

      Radera
  3. Instämmer i ovan. Jag blev helt salig av dina introducerande ord. Tror att ditt konto har att vinna av att bli blogg. Lägger en blänkare imorgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den positiva feedbacken! Din blogg är en stor inspirationskälla för mig :)

      Radera
  4. Vad roligt! Ser fram emot att läsa mycket mer om dig och dina upplevelser av deltidsarbete/låg lön/förälder/ensamstående osv.

    SvaraRadera
  5. Tack för din uppmuntran :) Jag följer din blogg med stort intresse :)

    SvaraRadera
  6. Jag blir bara lycklig ! Jag har lite diskussioner då o då med folk på fejan och blir galen av deras " alla stackars ensamstående mammor och pensionärer ". Det finns de som har det oerhört dåligt ställt. Men de allra allra flesta kan dra in på något . Så småningom så kommer det " man måste få unna sig ". Jo ...men då är det där som problemet ligger. "man måste få känna sig fin, gå till frisören, köpa nya kläder osv osv " .

    SvaraRadera
  7. Tack för din kommentar! Visst finns det människor i Sverige som har svårt att klara sin ekonomi på grund av olika anledningar som funktionshinder, sjukdom eller annat. Men för övrigt borde man kunna anpassa sina utgifter efter inkomsterna och även vara beredd på sänre tider.

    SvaraRadera
  8. This is so cool ;) Skönt att att få bekräftelsen på den stora spridningen på folk härute. Jag är lärare inom estetisk verksamhet.

    Skall se till att hålla koll på din sida

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min uppfattning är att det är ganska stor spridning på folk inom detta område, inte bara högavlönade, vilket gnällspikar och framförallt personer inom media vill göra gällande.
      Kul att du vill följa min blogg :) Jag har följt din blogg länge, har bara inte hunnit lägga till den till min lista. Det har varit så mycket nu vid uppstarten av min blogg :)

      Radera
  9. Inspirerande! Jag ska följa din blogg från och mer nu och ser fram emot att lära mig massor av bra spartips av dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du vill föja min blogg :) Hoppas att jag kan bidra med något. Själv har jag lärt mig massor genom att läsa bloggar och följa olika Instagramkonton. Det går oftast inte att kopiera allt, men man kan använda det som passar ens egen livssituation.

      Radera
  10. Roligt att du säger att du följt min blogg länge :) Generellt kan det ibland kännas som om man inte har några besökare överhuvudtaget, men senaste månaderna har jag märkt en förändring. Det är roligt att fler kategorier på arbetsmarknaden tar plats, även folk med mindre medel. Bevisligen går det att skapa kapital på enkla sätt. Man måste lära sig några tips och tricks för att lyckas. Läs "Sammansvärjningen" av Joel Dahlberg, det är ett utmärkt ställe att börja på. Du kommer bli arg, men också lättad när du förstår hur lösningen finns inom räckhåll.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för boktipset! Kanske blir en tur till biblioteket i morgon. Har kollat att den finns inne :)

      Radera
  11. Välkommen till bloggvärlden, ska bli superspännande att följa din blogg och din resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för välkomnandet! Har följt din blogg, vilken jag sätter stort värde på. Tycker också det är spännande att följa de olika spar- och FIRE-bloggarna med sina olika förutsättningar och strategier.

      Radera
  12. Kul med fler undersköterskor med Fire-mål!:)

    //Utdelningssoftaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det :) Man blir ju bara trött när olika Fire-personer blir sågade i media med argumentet " men tänk på den stackars undersköterskan som inte kan spara något alls"

      Radera
  13. Nattarbetande uska15 januari 2020 kl. 00:43

    Har läst din blogg ett tag nu då vi är inom samma bransch och jag ville få ett nytt perspektiv på valet av yrke och ekonomi. Jag är Så fruktansvärt trött på allt prat om att man inte kan spara pengar när man har valt att jobba inom ett så kallat "lågavlönat" yrke. Istället så sorteras man direkt i facket att man knappt går runt ekonomiskt.Finns säker en hel del som inte gör de men sen finns de dem som faktiskt gör det. Jag har en sparkvot på runt 65-70% men kan fortfarande göra saker som jag tycker om och vill. Allt handlar ju om att att ha större inkomst än utgifter. Jag har inga barn och är 27 år och köpte min första lägenhet 2019. Det jag vill med denna kommentar är att jag verkligen uppskattar att läsa en annan version av hur en undersköterska kan hantera sina pengar och ta hand om sin ekonomi.

    Heja dig! Heja oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att läsa din kommentar och kul att du har följt min blogg! Det är ju verkligen inte särskilt roligt att hela tiden få höra att man är så fattig så att man knappt klarar sig och att man skulle må dåligt av att personer som har högre lön bloggar och skriver böcker om sitt sparande.
      Det måste kännas bra att du redan har kunnat köpa din egen lägenhet och vilken fantastisk sparkvotdu har! Investerar du något i aktier eller fonder också?

      Heja dig och oss! :)

      Radera
    2. Nattarbetande uska16 januari 2020 kl. 00:49

      Halloj!

      Precis, får alltid frågor av personer om hur jag går runt osv.. min sambos farmor var väldigt orolig för mig/oss ett tag då vi reste en del dem första åren vi träffades, tills jag berättade vad jag tjänade, vad mina utgifter var och hur mycket jag sparade. Inte ett ord sedan dess �� nu vill hon snarare att jag lär hennes barnbarn om ekonomi och sparande då hon tror att dem lyssnar på någon som är yngre ��

      Jag sparar i både fonder och aktier men har även ett konto där jag har min buffert. Är dock inte lika duktig som du på att göra budget. Har dock allt i huvudet och sitter i princip med nästa månads räkningar och inkomster den 25 då lönen kommit in �� har stenkoll på mina utgifter, speciellt när jag vet att inkomsten kan variera beroende på hur många nätter en månad ger mig,jobbar heltid natt men blir ju olika många nätter (mellan 16-20). :)

      Vart väldigt imponerad av din Sverige semester och försöker få med sambon på något liknande 🙂

      Radera
    3. Vad kul att du påverkar andra att ta steg i rätt riktning. Jag tror att bästa sättet är att föregå med gott exempel och visa vad som är möjligt, utan att pracka på någon sin uppfattning, precis som du verkar göra :)

      Radera
  14. Råkade hitta hit till din blogg och älskar "underdogs". Att vara så disciplinerad och positiv är sällsynt. Enligt mig så är det inte hur mycket man tjänar som avgör om man blir rik eller inte, utan det är förmågan att acceptera uppskjuten belöning och på så sätt investera slantarna som är förvärvade genom arbete (om man inte har fått en stor säck pengar från sina föräldrar). När du arbetar dina timmar så drar du in pengar, just de timmarna. När du investerar pengarna så arbetar de dygnet runt, året om. Sen är ränta-på-ränta-effekten magiskt. Så det viktiga är att vara uthållig, vilket jag lärde mig sent.

    Jag lever tillsammans med en yngre sambo och hon får ta del av mina kunskaper redan nu. Det gör att hon kommer bli mycket rikare än vad jag någonsin bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittat hit :) Jag har alltid trott på att man själv kan påverka hur livet ska bli, med vissa undantag förstås, beroende på olyckor, sjukdom, funktionshinder mm. Har alltid sparat en del, men har konsumerat mina besparingar genom dyra husrenoveringar, dyra fritidsintressen för de nu vuxna barnen och resor. Så ränta på ränta-effekten har uteblivit. Först 2015 när jag av en slump hittade bloggar om ekonomisk frihet och utdelningsinvestering började jag spara och investera mer målmedvetet och har också börjat värdera tiden högre.

      Radera