måndag 27 april 2020

Investeringsexperimentet och corona

Då var det dags igen för avstämning av mitt investeringsexperiment där jag jämför tre portföljer, en portfölj bestående av utdelningsaktier, en med indexfonder och en med den börshandlade fonden XACT Högutdelande. Jag startade den 11 juni 2019 med 2018kr i var och en av portföljerna och har fyllt på med 500 eller 600kr varje månad. Sedan förra avstämningen i februari har det hänt mycket i världen, vi har fått en börskrasch och även hunnit med en relativt stor återhämtning.

Den 25 april, efter drygt 10 månader och 7218 kr investerade i var och en av portföljerna är ställningen följande:
  1. Indexfonder  6997 kr (-3,1%)
  2. XACT Högutdelande 6642 kr (-8,0%)
  3. Utdelningsaktier 6302 kr (-12,7%)



Samtliga fonder har gått dåligt, liksom börsen i stort. Det tre senaste månaderna har Avanza Global gått minst dåligt och backat 12,3%, Spiltan Aktiefond Investmentbolag har backat 13,5% och LF Sverige Indexnära har backat 16,6%. Den sistnämnda fonden känns onödig då den alltid verkar gå lite sämre oavsett börsklimat så den kommer troligtvis att få lämna fondportföljen. 



Så här långt har XACT Högutdelande inte riktigt hängt med index, men det behöver ju inte betyda att  den är dålig utan kan även bero på min dåliga tajming.




Utdelningsportföljen vet jag inte ens om man kan kalla utdelningsportfölj längre. Flera bolag har minskat eller dragit in utdelningen och några har skjutit upp beslutet om utdelning. Det verkar i alla fall som om utdelningsaktierna går bra då börsen i sin helhet går bra och vid nedgång går det sämre. Eftersom jag har utdelningsportföljen på Swedbank finns det tyvärr inget diagram där man kan jämföra portföljen mot olika index. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska köpa i fortsättningen, men det lutar åt Castellum och Investor i första hand. De bolag som dragit in utdelningen kommer jag troligtvis att sälja.

Egentligen är det ju fantastiskt bra för mitt experiment att börskraschen kom redan inom det första året. Fonderna tog täten redan efter ca två månader och har sedan dess legat på förstaplatsen. Just nu känns det som om jag inom mitt totala sparande skulle vilja öka andelen fonder och minska ner antalet aktieinnehav rejält. Som ett resultat av detta har jag nu startat ett månadssparande på Nordnet i den börshandlade fonden iShares MSCI USA Quality Dividend UCITS ETF som delar ut två gånger per år.


8 kommentarer:

  1. Jag är inte riktigt lika kvick med att sälja bolag som "dragit in" utdelningen. Anledningarna är ju inte att många av bolagen går dåligt, t.ex. banker och konsulter som HiQ, utan att de dels fått smisk på fingrarna av regeringen eller att de väljer att hålla lite extra kassa i oroliga tider för att behålla värde i bolaget (i HiQs fall kunna behålla sina duktiga konsulter). Jag sålde det franska telecombolaget Orange då de sänkte utdelningarna med 30%, av för mig oklar anledning. Ett telecombolag ska inte behöva göra detta om de inte har gjort något fundamentalt fel någonstans, och således åkte Orange ut. För mig ska telecombolag dela ut i ur och skur, speciellt i dessa tider med ökat användande av telecomtjänster.

    De banker som nu t.ex. drar in utdelningen bränner ju inte upp pengarna, utan de kommer antagligen att delas ut till höst eller nästa år när "dammet lagt sig". Tyvärr är banker känsliga för politisk inblandning, något man får leva med. Deras förmåga att tjäna pengar är det verkligen inget fel på.

    Investmentbolag kan aldrig gå fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En tänkvärd kommentar som alltid! Jag har väl inte heller varit snabb med att sälja bolag som dragit in utdelningen,har bara gjort någon mindre försäljning och köpt annat jag tyckt verkat bättre i nuläget. Men när det gälker investeringsexperimentet kan jag ju testa lite mer eftersom det rör sig om små belopp och dessutom courtagefritt. Nu skulle jag nästan vilja ha ytterligare en portfölj som bara innehåller aktier som inte drar in eller skjuter upp utdelningen :)

      Radera
  2. o jag som hejar så på Xact :) .. men snart är det utdelning där. Kanske gör saker och ting lite bättre. Himla kul tips om den där fonden. och så månadsparande vilket gör att man slipper courtage. Hur hittar du fonder med utdelning ? jag tycker det är svårt att fatta vad de går ut på . tack för det tipset !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att XACT gått lite sämre i min portfölj kan nog bero på att jag köpt vid fel tidpunkter och som du skriver kommer utdelningen snart. Det finns ju en hel del börshandlade fonder som ger utdelning och jag håller med om att det är svårt att hitta information om dessa. Just den här ETF:en tror jag att jag hittade i en kommentar i någon av ekonomibloggarna jag följer. Googlade sedan och hittade Petruskos inlägg om denna.

      Radera
  3. Mycket spännande experiment som egentligen fått löpa för kort tid för att säga så mycket - mer än att fonderna sköter sig själva och det andra kräver lite mer tankeverksamhet, på gott eller ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut för kort tid, men att ha med en så stor börsnedgång gör ändå att man kan dra vissa slutsatser. Fast inte oväntat att fonderna klarat sig bäst :)

      Radera
  4. Fonder är ett fantastiskt bra verktyg för att uppnå bra ekonomisk avkastning. Det är nog bara slumpen och tjurighet som gjort att jag nu väljer att investera merparten i aktier. Har konto på Nordnet sedan länge, men inga pengar insatta ännu. De har en hel del intressanta ETFer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar framförallt ETFer med utdelning. Fonder är ju så tråkigt! Men jag fattar att det är bra med fonder så det är tur att jag har "tvångssparande" i fonder på Länsförsäkringar för att få vara guldkund.

      Radera