tisdag 4 augusti 2020

Summering av juli 2020

Nu när halva sommarsemestern har passerat känns det nästan som den bästa semestern någonsin. Vi har bara varit hemma sånär som på en skogsutflykt med blåbärsplockning. Det finns mycket att ta itu med i trädgården, men jag känner ingen stress och det är faktiskt skönt att inte ha någon resa inbokad, med allt vad det innebär av planering, packning och inte minst allt som måste hinnas med i trädgården innan man ger sig iväg. Kommande veckor blir det lite besök av vuxna barn och barnbarn så då blir det inte lika lugnt, men innan dess har jag ju hunnit få två veckors återhämtning.

Jag har de senaste månaderna legat i hårdträning i att minimera kostnader inför min min förestående sorti från arbetslivet. Sorti kanske är fel ord eftersom jag som timvikarie ändå kommer att ha en fot eller i alla fall en tå kvar. Normalt brukar resor vara  det område där jag slösar mest och det har ju inte varit särskilt svårt att spara in där med tanke på corona.


En sparkvot på 58% får väl anses som godkänt även om jag inte lägger så stor vikt vid sparkvoten för enskilda månader. Den här månaden var boendekostnaden väldigt låg, endast amortering och ränta på bolånet samt elkostnad. Jag har hållit på och velat med kostnaden för underhåll och renovering, men efter att ha läst Tid och pengars inlägg har jag bestämt mig för att ta dessa kostnader först när de kommer, precis som jag ursprungligen gjorde. Kostnaden för hälsovård och träning blev hög beroende på att jag och barnet vaccinerat oss mot TBE. Månadens onödiga kostnader var fotomaterial. 

Jag har för ovanlighetens skull sålt några aktier i juli, nämligen SEB och SHB, då det inte verkar bli några utdelningar från europeiska banker de närmaste månaderna. Nya bolag i portföljen är Canadian Utilities, Hufvudstaden, Svolder, Tele2 och Sagax D. Jag har även fyllt på i Axfood, Castellum, Cibus och Akelius D.

Det blev bara totalt 295kr i utdelning från hela 11 bolag, varav mest från Bank of Nova Scotia, Realty Income och Brookfield Renewable Partners.

Jag avslutar med en bild på två clips som jag köpt för att försöka fixa till coronafrisyren. Vattenpass känns som lite överkurs då jag ändå inte kan se det när jag klipper bak i nacken.



9 kommentarer:

  1. Lustigt, jag har ju absolut placerat dig som en yngre person. Vuxna barn och barnbarn kändes ju spännande att försöka placera in i min bild av dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är väl min sladdis som ställer till det. För övrigt önskar jag att jag hade hittat FIRE-konceptet vid yngre ålder :)

      Radera
    2. Haha, fick samma känsla även om du hintade lite tidigare om att du var lite äldre än jag föreställt mig.

      Radera
    3. Jasså...jag har mera sett en äldre Dam inför mitt inre. Som sitter i en gungstol och virkar spetsdukar.

      Radera
    4. Haha! Det närmaste jag har kommit att virka spetsdukar de senaste åren är när jag försökte sticka en disktrasa :)

      Radera
  2. Jag vill läsa mer om din exit. Vad är planen? Hur ska du göra, har du räknat på det eller tänker du jobba typ lika mycket fast som "fri"? Så många frågor, du bara måste dela med dig. Har nog hoppat in på din blogg dagligen i sommar i jakt på svar. Snälla, berätta MER!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min förhoppning är att ett sådant inlägg snart ska komma. Men det känns som mitt "masterpiece" så jag känner nästan lite prestationsångest.

      Radera
    2. eller också skriver du om en liten fråga i ett inlägg och så en annan tanke i ett annat inlägg. Ofta får man mera substans i tankar om man skriver ner dom och så kan du sammanfatta ditt " masterpice " någon gång framöver. Jag önskar också att jag hittat Fire tidigare. Jösses hur mycket annorlunda mitt liv hade sett ut idag

      Radera
    3. Bra idé! Det kanske blir några sådana mindre inlägg :)

      Radera