tisdag 22 september 2020

Investeringsexperimentet - Avslutar första fasen


Inlägget innehåller reklamlänkar till Avanza.

Nu har det gått 15 månader sedan jag startade mitt investeringsexperiment där jag jämför tre portföljer, utdelningsaktier, indexfonder och den börshandlade fonden XACT Högutdelande. Jag startade den 11 juni 2019 med 2018kr  i var och en av portföljerna och har sedan fyllt på med 500 eller 600kr varje månad. Det har hänt mycket under den här tiden med börskrasch och därefter en snabb återhämtning. 

Nu är tiden kommen att avsluta investeringsfasen och gå in i nästa fas som är uttagsfasen. Jag kommer att följa JL Collins råd från hans Stock Series när det gäller uttag. 

Så här var ställningen den 19 september 2020, (innan gårdagens börsfall) efter 15 månader och 9718kr investerat i var och en av portföljerna:

  1. Indexfonder 11 132 kr (+14,6%) 
  2. Utdelningsaktier 10 555 kr (+8,6%)
  3. XACT Högutdelande 10 154 kr (+4,5%)
Om man ser på hela investeringsfasen har indexfonderna legat i ledningen under större delen av den 15 månader långa perioden. Till en början tog utdelningsaktierna täten och under en kort period förra hösten ledde XACT Högutdelande. Men från och med november 2019 har indexfonderna haft en betryggande ledning. Utdelningsaktierna och XACT Högutdelande har turats på plats 2 och 3.



Indexfonder



Om man tittar noggrannt på avkastningen så finner man troligtvis att mina siffror inte stämmer. Detta beror i så fall på att jag hade fondandelar redan innan jag startade experimentet så dessa fick hänga med.







Portföljen består nu av Spiltan Aktiefond Investmentbolag, AMF Aktiefond Global och Avanza Global. Spiltanfonden är egentligen inte en indexfond utan består av ett aktivt urval av bolag som sedan förvaltas passivt, vilket möjliggör den låga avgiften.

XACT Högutdelande



Från början hade jag stora förhoppningar för denna ETF, men den har inte riktigt hängt med index. Då volatiliteten hos min utdelnigsportfölj verkar högre ser jag ändå XACT Högutdelande som ett bra alternativ till utdelningsaktier. Utdelning har betalats ut i maj och september och har återinvesterats. Årets utdelningsbelopp motsvarar 4% av fondens andelsvärde vid slutet av 2019.

Utdelningsportföjen




Utdelningsportföljen har gått riktigt bra den senaste tiden men ligger ändå långt efter fondportföljen. Flera av bolagen har ställt in sina utdelningar, något bolag kanske delar ut i höst istället, men från bankerna lär det inte komma något i år.

Slutsats
Investeringsexperimentet är bara en liten del av mitt sparande, men jag tycker ändå att jag har fått en fingervisning om hur slumpvis valda utdelningsaktier står sig mot indexfonder och en utdelande fond bestående av utdelningsaktier. Det självklara valet borde ju vara indexfonder, men eftersom jag ser vissa fördelar med utdelningar under förutsättning att de inte dras in så väljer jag ändå någon form av utdelningsaktier. Jag tror att jag kommer att satsa på en portfölj med tyngdpunkten på XACT Högutdelande samt några få aktier som Investor, Latour, Castellum, Axfood samt några preferensaktier eller D-aktier. 

Obs! Inget av det jag skriver om aktier och fonder ska ses som rådgivning.



13 kommentarer:

  1. Tack för att du redovisat detta experiment. Det har varit intressant att följa och en hel del tankeväckande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din feedback! Det har varit riktigt kul att göra detta experiment. Men om någon annan hade gjort något liknande kanske resultatet blivit annorlunda.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Mycket intressant! Varför valde du inte bättre fonder än global? Teknik eller fastighetsfond är mycket bättre än global...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I experimentet är det indexfonder och inte aktivt förvaltade fonder som jag testar. Men jag har teknikfonder i mitt ordinarie sparande, så jag kan hålla med dig att dessa presterat mycket bättre än globala indexfonder :)

      Radera
  3. Fonder är ett mycket bra verktyg för att långsiktigt öka sitt finansiella välstånd. Det har jag alltid hävdat. Däremot skapar det inget automatiserat kassaflöde, det får man ordna själv via handpåläggning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hade jag haft längre tid på mig att investera hade jag nog ökat andelen fonder, men nu när jag snart delvis ska leva på mina investeringar vill jag ha mera utdelningar så att jag slipper sälja av fonder vid fel tidpunkt.

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, lite kul att se hur det går även om det troligtvis är ganska slumpartat :)

      Radera
  5. När kommer uppdateringen av portföljen? :)
    https://tvamanadsloner.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka fixa uppdateringen så snart som möjligt. Kul att den efterfrågas :)

      Radera
    2. Ja nu är det dags att höra något från dig. Man blir ju orolig att nått hänt....

      Radera
    3. Det enda som har hänt är att jag jobbar lite mindre nu, men hinner ändå inte inte allt jag vill. Har dock lagt ganska mycket tid på att utveckla mitt instagramkonto och varit inne på Avanza alldeles för mycket.
      Nu finns i alla fall ett nytt inlägg om investeringsexperimentet :)

      Radera