onsdag 4 november 2020

Investeringsexperimentet - Två månader utan insättningar

 Inlägget innehåller reklamlänkar till Avanza.

Nu har mina tre experimentportföljer sedan augustilönen fått klara sig utan nya insättningar. Jag har heller inga planer på att fylla på mer, så i fortsättningen kommer min dåliga tajming att spela mindre roll. Att jag inte fortsätter att investera beror på att jag gått in i en friare fas i livet där jag bara jobbar så mycket som behövs för att täcka mina utgifter. Jag kanske till och med använder en del av mina passiva inkomster eller nallar av bufferten på sparkontot.

I experimentet jämför jag tre portföljer, utdelningsaktier, indexfonder och den börshandlade fonden XACT Norden Högutdelande. Jag startade den 11 juni 2019 med 2018kr i var och en av portföljerna och har sedan fyllt på med 500 eller 600 kr varje månad. 

Så här var ställningen den 2 november 2020, efter ca 17 månader och 9718kr investerat i vardera portfölj.

1. Indexfonder 10 836 kr (+11,50%)

2. Utdelningsaktier 10 072 kr (+3,64%)

3. XACT Norden Högutdelande 9 612 kr (-1,09%)

Under de första månaderna av experimentet turades de olika portföljerna om att leda, men från och med november förra året har indexfondportföljen varit ohotad på förstaplatsen. 


Indexfonder

Detta är utvecklingen av min fondportfölj.


Avkastningen stämmer inte eftersom jag hade fondandelar redan
innan experimentet startade.

I fondportföljen är det Spiltan Aktiefond Investmentbolag som står för större delen av avkastningen. Tyvärr stämmer inte avkastningen som Avanza redovisar eftersom jag hade fondandelar på kontot innan jag startade experimentet. 

XACT Norden Högutdelande





Jag är ganska besviken på denna ETF som inte alls har hängt med index och till och med presterat sämre än min amatörmässigt sammansatta utdelningsportfölj. Men det kanske går bättre med tiden när jag slutat göra köp förutom vid återinvestering av utdelningen.

Utdelningsportföljen

Merparten av årets utdelningar har nu kommit in och återinvesterats, men flera av bolagen har ställt i sina utdelningar. Kanske byter jag ut några av bolagen så småningom,

Slutsats
Rent värdemässigt är det säkert bäst med indexfonder eller liknande för en glad amatör som mig. Men när man ska använda de passiva inkomsterna känns det trots allt bättre att bara kunna ta ut  utdelningarna utan att sälja något. Så mitt huvudfokus kommer nog även i fortsättningen att vara utdelningsaktier, fast kanske en något större andel fonder.

Obs! Inget av det jag skriver om aktier och fonder ska ses som rådgivning.

8 kommentarer:

  1. Superintressant! Jag började spara i Xact Norden Högutdelande för ett litet tag sedan, men är besviken. Visst det har inte varit de bästa förutsättningarna men det gäller ju för mina övriga investeringar också, vilka har presterat väldigt mycket bättre. Jag är lite osäker på om jag ska fortsätta ett tag till, eller om jag ska flytta pengarna där de jobbar lite bättre. Vi får se!

    Kul att läsa om ditt experiment, ser ut som en bra samling aktier du har plockat ihop! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det är någon som håller med mig om att XACT Norden Högutdelande faktiskt ör rätt kass. Det enda som är kul med den ör ju utdelningarna :) Förutom i investeringsexperimentet har jag bara en liten post i denna ETF.

      Radera
  2. Du kan ju köpa Xact Sverige, en utdelande indexfond så slår du två flugor i en smäll. Billig är den också 0,15% i avgift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Kikade på Xact Sverige och den har definitivt gått bättre än Xact Norden Högutdelande, både.

      Radera
  3. Jag förstår att du är besviken på XACT Norden Högutdelande.
    Jag har en fond som också är inriktad på högutdelare. Den heter Aktiespararna Direktavkastning A. Jag roade mig med att jämföra hur dem har gått. Båda gick jätte bra 2019 men efter nergången i mars 2020 så har XACT Norden Högutdelande inte återhämtat sig så bra som Aktiespararna Direktavkastning A och OMX30.
    Ingen vet hur det kommer gå framöver. Det var bara en reflektion.
    Lycka till och njut av mer fritid framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag ska verkligen försöka ta tillvara den lediga tiden. Aktiespararnas fond verkar ha gått riktigt bra så den ska jag kika vidare på.

      Radera
  4. Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en fond jag gillar också. Håller också med dig gällande ETF:en du nämner, det är ingen favorit hos mig heller. Jag har också landat i din slutsats med utdelningsfokus kompletterat med vissa fonder (inte enbart indexfonder) samt även tillväxtfokus :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ärligt talat inte jätteförtjust i rena indexfonder och de enda indexfonder jag har är de globala fonderna här i experimentet. I mitt ordinarie sparande har jag sedan några månader börjat investera i lite mer tillväxtorienterade fonder.

      Radera