lördag 31 juli 2021

Atomic habits (1%-metoden) - Del 1

Jag har läst boken 1%-metoden på svenska, av James Clear. Den engelska originaltiteln är Atomic habits. Boken innehåller praktiska strategier för hur man bildar goda vanor, bryter dåliga och hur man genom sitt beteende kan uppnå anmärkningsvärda resultat. James Clear hade innan han skrev boken länge intresserat sig för vanor, men är egentligen ingen fackman inom ämnet. Boken har i alla fall rönt stora framgångar och toppat försäljningslistor. Jag tycker själv att den är väldigt inspirerande och jag har hittat förklaringar till varför jag har lyckats med vissa vanor, men inte med andra.


DÄRFÖR GÖR SMÅ VANOR SKILLNAD - RÄNTA PÅ RÄNTA

En liten men kontinuerlig förbättring av ens vanor fungerar som ränta på ränta. På samma sätt som många finner det meningslöst att kontinuerligt spara pengar under tid är det många som har svårt att motivera små förändringar i vardagen, t. ex. kost och motion, eftersom det dröjer innan man märker någon skillnad.

Vi är dåliga på att förstå att framgång beror på de dagliga vanorna - inte på några livsomvälvande händelser. Själv inser jag att det är så, och tror att de flesta andra också gör det. Trots det har jag ändå ofta misslyckats att bibehålla nya goda vanor inom vissa områden. Men jag tror att James Clear är något på spåren som kan förklara orsaken till detta och jag kommer till det senare i kommande inlägg.

Den exponentiella effekten av små förändringar över tid.


"Tiden ökar avståndet mellan framgång och misslyckande. Det kommer att växa oavsett vad du ger den. Med goda vanor blir tiden din vän. Med dåliga blir den din fiende." (1%-metoden s. 28)

Om man lyckas förbättra sig 1% varje dag har man efter ett år blivit 37 gånger bättre, om man däremot försämrar sig 1% varje dag så kommer man snart att hamna nära noll-nivån.


GLÖM MÅLET, FOKUSERA PÅ SYSTEMET

Jag är ganska mycket på sociala medier då jag själv driver ett instagramkonto samt denna blogg. Jag slås över hur stor vikt många lägger vid att sätta upp och nå olika mål. Men är det verkligen så att ett mål alltid ger det bästa resultatet?

Boken går igenom skillnaden mellan mål och system. Målet är resultatet man vill uppnå och systemet är den process som leder fram till resultatet. Om man tänker på FIRE skulle man kunna säga att målet är att ha tillräckligt stort kapital för att 4%-regeln ska fungera, t. ex. ett kapital på 5 miljoner. Systemet blir då hur man sparar pengar och hur man investerar dessa.

"Om du vill ha bättre resultat - sluta att formulera en massa mål. Fokusera på systemet istället.
Vad menar jag? Är målen helt meningslösa? Självklart inte. Mål är bra att ha när man vill ta ut riktningen, men system bäst när man vill ta sig framåt. Den som funderar för mycket över målet och för lite åt att utforma systemet riskerar att råka ut för en mängd olika problem."  (1%-metoden s. 34) 
Se nedan.

Problem nr 1: Vinnare och förlorare har samma mål

Att målformulering skulle vara så viktig är ett exempel på överlevnadsbias. Man fokuserar på vinnarna och drar slutsatsen att det var deras mål som gjorde att de vann. Men vi tänker inte på alla som hade samma mål men inte vann.

Problem nr 2: Ett uppnått mål är bara en tillfällig förändring

Ett exempel på detta är när man har det stökigt hemma och har som mål att få det städat till en viss dag, t. ex. när man ska ha kalas eller liknande. Man kommer att ha det städat och fint lagom till kalaset och hoppas naturligtvis att det även i fortsättningen kommer att vara fin ordning i hemmet. Men om man sedan återgår till sina gamla vanor, d.v.s. det gamla systemet, kommer det snart att vara lika stökigt igen. Ett uppnått mål förändrar ofta bara resultatet för stunden. Men det som verkligen behöver förändras är systemet som resultatet bygger på.

Problem nr 3: Målet står i vägen för lyckan

En fallgrop när det gäller mål är att man lätt tror att man ska bli lycklig när man väl nått sitt mål, vilket inte är särskilt troligt. Dessutom kan man få ett tankesätt som leder till att man känner sig misslyckad om man inte når målet. Därför är det bättre att fokusera på systemet. Då kan man vara glad och nöjd och ibland kanske till och med lycklig när systemet fungerar.

Problem nr 4: Målet står i vägen för långsiktig framgång

Ett alltför stort fokus på målet kan skapa en oönskad jojo-effekt. Det är till exempel inte ovanligt bland bantare att man har som mål att gå ner till en viss vikt. Man kämpar på med dieter och träning och målet hägrar. När man sedan uppnått sitt mål är all motivation som bortflugen och man återfaller till sina gamla vanor  och blir i slutändan kanske ännu mer överviktig än innan. 


Jag pausar här och återkommer med fortsättning om en dag eller två.

Är du en person som gillar att ha mål och når bra resultat därigenom eller är du mer processinriktad?




11 kommentarer:

  1. Hej!
    Väldigt intressant inlägg!
    Jag är nog en typisk såndär som är rädd för att sätta upp mål, för att jag är rädd för att misslyckas. Så i mitt fall är det nog nyttigt att kunna sätta upp mål, för att våga lyfta blicken. Men jag skulle aldrig våga sätta ett mål, utan att ha en idiotsäker plan för hur jag ska nå målet. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du fann inlägget intressant, men jag är rädd att jag inte riktigt kan göra boken rättvisa. I vissa fall är det nog bra att ha mål, men jag tror precis som författaren att det är överskattat med mål. Kanske bara confirmation bias från min sida :)

      Radera
    2. Jag är helt med dig på att själva resan eller processen är nyckeln, annars är det svårt att komma någonstans. :-)

      Radera
  2. Åh vad spännande! Jag genomgår just nu en stor förändring gällande kosten eftersom jag försöker äta helt sockerfritt. Än så länge går det bra, men jag funderar mycket på hur jag ska få de bra vanorna att hålla i längden (till exempel förbereda frukost och mellanmål dagen innan). Mitt mål är att bli av med inflammationerna jag hela tiden har i kroppen, och jag tänker att om jag uppnår det målet måste jag väl ha vett att fortsätta...?

    Intressant och bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du låter som ett klockrent exempel för boken. Du har ett mål som anger riktningen, men sen är det processen, dvs de nya goda vanorna som är det du bör lägga krutet på. Boken går även igenom hur man kan underlätta goda vanor och göra det svårt att bibehålla dåliga vanor och det verkar du ha tänkt på, t. ex. genom att förbereda dagen innan. I nästa inlägg om boken kommer jag att ta upp något om identiteten, som jag tror kan vara värt att tänka på i ditt fall.

      Radera
  3. Jag tycker också att det var ett väldigt intressant inlägg och jag blir sugen på att läsa boken.
    Jag tror det är bra med mål. MEN, vad många missar med sina mål, är att fråga sig och svara på VARFÖR målet är viktigt. Varför är detta mitt mål?
    Att gå ner i vikt och väga ett visst antal kilo säger inte varför och när man då uppnått målet så vet man ju inte vad man ska med det till.
    Att som någon ovan gör; jag vill äta sockerfritt, det är målet, men det starka VARFÖR är att bli av med inflammationer. Att varför är starkt gör att motivationen är lättare, för att en dag leva sockerfri kanske inte gör något, men att vara sockerfri över tid, gör skillnad.
    Så ett mål är värdelöst om man inte har ett varför. Men precis som boken och du säger i inlägget, så är ju vägen (processen) dit egentligen viktigare.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om jag kan inspirera någon att läsa boken. Som jag skrev i en kommentar till någon kan jag inte göra den rättvisa, utan den måste läsas. Jag håller med dig om att VARFÖR är väldigt viktigt. Kanske något som ofta saknas när man har ett ekonomiskt mål, till exempel att spara ihop en miljon kr. Vad ska man egentligen med miljonen till?

      Radera
  4. Så spännande område!

    En fråga om var du fått tag på boken, har du lånat boken på biblioteket? Har nämligen tänkt läsa den så länge men bara hittat den på en engelska och då orkade jag inte läsa den.Blev ännu mer pepp efter ditt inlägg nu! Ser fram emot nästa inlägg i serien också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På mitt bibliotek fanns den på svenska. Jag tror den var utlånad, så jag reserverade den och fick vänta några veckor. Här kan man lämna inköpsförslag och det brukar jag göra om boken inte finns på biblioteket. Hittills har mina förslag alltid köpts in och då får man första tjing på boken. Hoppas få ut nästa inlägg snart :)

      Radera
  5. Atomic Habits är helt klart en av mina favoritböcker, läst den säkert minst 4 gånger. Tror speciellt på det att bygga upp system, istället för att fokusera på mål. Exempelvis, istället för att ha som mål att nå ex antal följare bör man istället fokusera på att publicera ett inlägg per dag osv. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Jag tror också mer på system än mål. Jag har börjat införa några nya små vanor och märker efter ett par dagar redan skillnad, både när det gäller resultat och tankesätt.:)

      Radera