torsdag 3 februari 2022

Gäller inte butikens prismärkning?

Jag hör nog till en liten minoritet som brukar kolla kvittot när jag handlat mat. Jag kanske inte har blivit rik på det, men det har ändå hänt ett flertal gånger att extrapriserbjudanden fått ordinarie pris i kassan och ibland har prismärkningen på hyllan inte ändrats vid prishöjning. Så några hundralappar har det nog blivit totalt.

Alla gånger som jag påpekat felen så har personalen rättat till det. Men i dag hände det för första gången att jag som kund inte fick rätt, trots att butiken gjort fel. Det gällde 3 dl krav-märkt grädde som var prismärkt 13,90 på hyllan. Eftersom grädden var felmärkt även sist jag handlade bevakade jag priset lite extra och även den här gången registrerades ett högre pris, Jag påpekade detta för kassörskan som då ringde lagret. Sedan fick jag svaret att grädden var felmärkt på hyllan och en fråga om jag ville köpa grädden för det högre priset.

Man kan tycka att någon krona inte är värt att bråka om, men jag anser att butiken inte ska kunna ta högre pris än vad prismärkningen anger. Eftersom jag inte hade planerat att använda grädden till något speciellt fick den vara kvar i butiken. Har även skickat en fråga till Lidls kundtjänst om hur deras policy är när det gäller felaktig prismärkning.

Brukar du kolla om priserna blir rätt i kassan eller tycker du inte det är värt krånglet?


Edit: Nu har jag fått svar från Lidls kundtjänst där jag fick rätt:

"Först och främst vill vi be om ursäkt för det inträffade. Vi ser allvarligt på när priserna i kassan inte överensstämmer med prisskyltarna och vi har skickat detta vidare till berörda avdelningar som får se över rutinerna i butiken. Det pris som finns på prisskylten ska även gälla i kassan."

10 kommentarer:

  1. Enligt avtalslagen så kan man inte hävda att man vill köpa till det billigare priset . Det är du som ger ett anbud i kassan ( även om det står ett pris i butik ) och det är upp till butiken att tacka ja eller nej till ditt anbud. Typ något sånt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det inte främst lagen jag tänkte på, utan mer vilken policy butiken har, vilket kan ha betydelse för att behålla sina kunder. :)

      Jag har nu även fått följande svar från Lidls kundtjänst:
      "Först och främst vill vi be om ursäkt för det inträffade. Vi ser allvarligt på när priserna i kassan inte överensstämmer med prisskyltarna och vi har skickat detta vidare till berörda avdelningar som får se över rutinerna i butiken. Det pris som finns på prisskylten ska även gälla i kassan."

      Att man har denna policy var precis vad jag förväntade mig, så om samma sak händer igen så kan jag visa fram mailet. :)

      Radera
  2. Jo, jag gör det. Men det har du nog redan förstått. Att jag kollar kvittot vid kassan helt utan någon skammens rodnad på kinderna. Då och då händer det att det är fel. En gång på ICA fick jag inte igenom mitt klagomål...men då fick de ta tillbaka varorna.

    Naturligtvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste väl att jag kunde lita på dig :)

      Radera
    2. Du och Jag USKan...

      (Som Emil och Alfred typ) ;)

      Radera
    3. Är det jag som är Alfred då, eftersom jag är äldst?

      Radera
  3. Kollar alltid kvittot förvånansvärt ofta rabatten ej trycks in alternativt ej finns i systemet eller att skylten säger ett pris men de har glömt/ej tagit in den än hände mig senast för några dagar sedan på Lidl 2 för 15 kr sockerfria läsk ingen rabatt i kassan, personen ringer till kollega som säger att det ej finns någon rabatt jag tror ej går tillbaka till skylten och kollegan ser att det jag sagt stämmer får tillbaka mina 5kr och de bad om ursäkt. Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som butiken ska agera enligt. Lidl kundtjänst. :) Det var så som jag också förväntade mig att bli bemött.

      Radera
  4. Kollar alltid kvittot! Händer regelbundet att det blir fel. Plus att det är så kul att kolla hur billigt jag kommer undan, jag älskar extrapriser på mat.

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att vi är fler som kollar att butikerna sköter sig :)

      Radera