lördag 18 februari 2023

Månadsrapport för januari

2023 började med en riktigt slösaktig månad då utgifterna blev nästa dubbelt så höga som inkomsterna. Inkomsterna blev totalt 19 434 kr och att de blev så pass höga beror på att jag under 2022 av någon anledning fick för låg semesterersättning som nu justerades. 

Utgifterna blev hela 37 990 kr, varav boendekostnaden utgjorde drygt hälften. Elen blev förstås rekorddyr, 4 600 kr för elhandeln, men något får man väl snart tillbaka som elprisstöd. Ny diskmaskin för närmare 10 000 kr blev det också. Har klarat mig utan diskmaskin i närmare ett år sedan den gamla gick sönder och då på olika sätt försökt minimera disken. Så nu känns det faktiskt riktigt kul att både fylla och tömma den, vilket jag inte tyckte tidigare. Den här månaden blev också dyr på grund av fjällsemester och skidutrustning till tonåringen. Den enda utgiftsposten som var låg var förvånade nog maten, som stannade på 1 805 kr, vilket troligtvis beror på att jag preppat på mig en hel del, köpte bland annat flera paket smör och Bregott till nedsatt pris i december och fick ostar i julklapp.

Några aktietransaktioner har gjorts under januari. Jag sålde av en del av mina AT&T och köpte istället Truist Financial. Därutöver har jag köpt några småposter i Axfood och Svolder. Jag fick 950 kr i utdelningar, som kan jämföras med de 656 kr jag fick i januari 2022.

Tack vare börsuppgången har värdet på mina tillgångar bara sjunkit marginellt sedan början av december, men bufferten har dock minskat betydligt. Den 6 februari var det totala värdet på tillgångarna 582 727 kr, varav bufferten 53 307 kr och BTC 14 198 kr. Räknar dock inte bitcoincertifikat som BTC.

När det gäller BTC håller jag dem själv i en Blue Wallet på mobilen och en Sparrow wallet på PC:n. Har också köpt ett Coldcard som är en signeringsenhet som hålls offline, ofta kallad hårdvaruplånbok. Jag började köpa BTC för drygt ett halvår sedan och inköpspriset ligger mellan 16 400 USD och 24 500 USD plus avgifter. När jag skriver detta är kursen 24 685 USD.

En signeringsenhet för BTC, vanligtvis kallad hårdvaruplånbok.

Är du intresserad av BTC eller tycker du som 99-åringen Charlie Munger att  BTC är  rävgift?


5 kommentarer:

  1. Rävgift vet jag inte, men det är inget jag hakat på. Men det är säkert en framtidssäkrad investering.

    Själv har jag sålt av några bolag som ställt in utdelningen helt och omplacerat i gammelbank, Aktiespararna Direktavkastning B, Atea och Bahnhof.

    Kul att se dig inne på Twitter. Vet faktiskt inte ännu om det är något för mig, men som tidsfördriv duger det just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bolagen som ställt in utdelningen är ett problem när man försöker vara utdelningsinvesterare. Själv har jag drabbats av Castellum och Fastator vad jag vet. Lätt att man slösar bort tiden på Twitter och nu när Nostr har kommit så måste man sätta sig in i hur det funkar också.

      Radera
  2. Är inte btc en del av problemet med elen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappast! Man minar inte om elen är svindyr. På många ställen i världen använder man sådan energi som annars skulle ha gått till spillo, t ex facklad gas. Bitcoinoinminers hjälper också till med att stabilisera elnätet då man köper el när det finns överskott av förnyelsebar el och kan stänga av när det är brist. Tyvärr mycket felaktig info i media om bitcoin.

      Radera
  3. Halloj.
    Jag vet inte om det är rävgift, det får framtiden utvisa, men jag håller mig borta från att investera (än så länge) i saker som inte har något underliggande värde. Speciellt om värdet hoppar upp och ned beroende på vad Elon Musk twittrar. Det kan hända att jag får äta upp mina ord om 20-30 år:)
    Truist däremot gillar jag bättre, ett stabilt bolag som delat ut pengar oavbrutet sedan 1903, det är mer i min smak.
    Lägger upp din blogg på min blogglista.
    God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.
    /K

    SvaraRadera