torsdag 15 december 2022

En liten uppdatering

Tiden går och jag har inte lyckats få ut något blogginlägg sedan början av april. Men igår fick jag en kommentar från en anonym följare som väntade på en uppföljning och nya inlägg, och det var nog vad som behövdes för att få fart på mig.

Slösaktighet
Tyvärr kan jag inte få fram några detaljerade siffror över min ekonomi eftersom jag har prövat att vara utan kassabok sedan maj. Jag har nog varit lite mindre sparsam, men jag tycker egentligen inte att jag lagt pengar på något onödigt. Det har blivit en del resor till barn och barnbarn i Stockholm och när jag har varit där har jag även lämnat bidrag till maten, som för min del blir mycket billigare när jag är hemma. En teaterresa med middag på restaurang har jag också hunnit med. Dyrt och kanske inte värt pengarna, med det är dock sällan jag gör sådana utsvävningar. Många jag känner unnar sig sådant flera gånger i månaden så jag förstår varför man inte har råd att spara pengar. Jag har även lagt lite pengar på julbelysningar som lyser upp fint i vintermörkret. Efter att ha begrundar denna slösaktighet har jag komit fram till att jag nog behöver komma igång med kassaboken igen.


Jobb och ekonomi

Jag har kvar min timanställning och jobbar ungefär som tidigare ca 50-60 timmar per månad i snitt, vilket fungerar aldeles utmärkt för mig.

En återbetalning av ett lån på 48 000 kr från ett av mina vuxna barn, i samband med byte av bostad, kom lägligt när jag varit tvungen att slösa så. Därför ser ekonomin bättre ut än den annars gjort.

9/4 hade jag totalt 562 704 kr, varav buffert 60 892 kr.

3/12 hade jag totalt 587 592 kr, varav buffert 95 075 kr.

Jag har inte tagit ut några utdelningar, sålt av aktier eller fonder för att leva av.  Det blir självklart inga större belopp investerade när man jobbar så lite, men några mindre insättningar på ISK har det blivit. Det är ju också detta som är tanken med hela upplägget.

Mitt utdelningsmål för 2022 är 17 000 kr. Hittills har det kommit in 15 762 kr, så det blir nog på håret att jag klarar det.

Nytt intresse
Sedan sist har jag fått ett nytt intresse och det är Bitcoin. Jag har lyssnat på mängder av poddar och läser så mycket jag hinner. Detta har lett till att knappt två procent av mina tillgångar är bitcoin. Jag tror på fullt allvar att bitcoin är de bästa pengar som någonsin funnits, med de bästa monetära egenskaperna. Men mer om detta i något kommande inlägg.

Bloggens framtid
Jag har sedan mitt senaste inlägg saknat inspiration att skriva, Men jag vet ju att bara man sätter igång så brukar inspirationen komma. För egen del så brukar det bästa vara att försöka skapa en vana av det jag vill göra, så jag får nog helt enkelt schemalägga bloggandet fortsättningsvis. Jag hoppas i alla fall att ni som har följt min blogg fortsätter att läsa och kommentera och förhoppningsvis ska det inte dröja alltför länge innan nästa inlägg kommer.


12 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka :-)

    Nice att ekonomin förbättrats trots dystra tider och låg sysselsättningsgrad!

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är skönt att ha lite marginaler, men trist när priserna på det mesta ökar och ens pengar minskar i värde.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Kul att se ett inlägg bra uppdatering tack! Ser fram emot Bitcoin inlägget - är själv lite skeptisk till det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi får se vad jag kan åstadkomma när det gäller Bitcoin. Även om bitcoin I sig själv har de bästa monetära egenskaperna någonsin är det väldigt mycket i omvärlden som har stor betydelse för bitcoins utveckling och adoptionen av bitcoin.

      Radera
  4. God kväll, kul att jag kunde inspirera dig!
    Tack för nytt inlägg.

    Hälsningar Anonym 14 december 2022 kl. 13:18

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! En spar där bak var nog vad som behövdes :)

      Radera
  5. Glad att se dig igen. Eftersom jag arbetar deltid idag och inte har den "fina kontorsråtte/ ingenjör/ekonomlönen" som många som skriver och dessutom vill gå ner ytterligare framöver har jag dig som förebild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord! Själv försöker jag att hitta inspiration även hos dem som kan tyckas ha bättre förutsättningar. Men det är ju också inspirerande att hitta exempel på personer med liknande inkomster och förutsättningar som man själv har.

      Radera
  6. Kul, nu blir jag pepp på att börja spara igen sedan jag läst dina inlägg. Thanks :)

    SvaraRadera