måndag 13 januari 2020

Kan man leva under existensminimum?

Då har jag fört kassabok i drygt ett år, egentligen inte i syfte att minska mina utgifter. Anledningen till att föra kassabok var att jag ville veta hur stora levnadsomkostnaderna är för mig och barnet. Jag har valt att skilja på nödvändiga och onödiga kostnader. Vad som är nödvändiga kostnader är förstås väldigt subjektivt och en hel del av det som jag kallar nödvändigt skulle man definitivt kunna klara sig utan. Hur som helst vet jag nu hur stora inkomster som behövs varje månad.

Inkomster och utgifter för hela 2019.

Genomsnittliga inkomster och utgifter per månad under 2019.

Genom att skära bort de onödiga kostnaderna vilka innefattar semesterresor, nöjen och diverse onödigt skulle vi snabbt kunna komma ner i genomsnittliga utgifter på ca 9300kr. Då ingår i boendekostnaden för eget hus endast bolåneräntan samt driftskostnader. Förutsättningen är förstås att man har ett slags underhållsfond för boendet. Att skilja på nödvändiga och onödiga diverse kostnader är inte helt enkelt. I våra diverse nödvändiga kostnader ingick bl. a. presenter, välgörenhet, körkortsförnyelse, musikskolan, föreningsavgifter, gravskötsel, fickpengar till barnet, klippning, olycksfallsförsäkring och skrivarbläck.

Efter att ha kommit fram till våra genomsnittliga månadsutgifter för förra året blev jag lite nyfiken på hur stora våra utgifter är i jämförelse med existensminimum. Så jag gick in på Kronofogdens sajt och kollade upp det. Det som vanligtvis kallas existensminimum heter nuförtiden tydligen förbehållsbelopp. I förbehållsbeloppet ingår:

  • Boendekostnad
  • Ett normalbelopp som ska täcka de vanliga levnadsomkostnaderna. I dessa ingår bland annat mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov.

Våra månatliga kostnader 2019 som ska täckas av normalbeloppet vid beräkning av förbehållsbeloppet (existensminimum).

År 2020 är normalbeloppet 5002kr för en ensamstående vuxen och 3055kr för barn över 7 år. Det innebär för mig och barnet totalt 8057kr per månad. Med förra årets nödvändiga kostnader på 5529kr som ska täckas av normalbeloppet på 8057kr skulle vi alltså kunna göra av med ytterligare 2500kr för att komma upp till existensminimum. Eftersom de onödiga kostnaderna var större än så klarade vi inte att hålla oss under existensminimum 2019.

Men då vi inte kommer att göra någon dyr semesterresa i sommar får ett av årets mål bli att leva under existensminimum. Jag skulle kunna tänka mig att det finns flera här som frivilligt lever under existensminimum. Jag förstår att det kan vara jobbigt att leva under existensminimum om man inte har något val och i vissa skeden av livet har man säkert behov av att köpa en hel del saker som jag tidigare har köpt och inte behöver lägga pengar på nu. Men annars tycker jag nog att existensminimum är ganska generöst tilltaget.

Om ni skulle hitta fel i kalkylerna är jag tacksam för rättelser. Har kopierat, klippt och klistrat rätt friskt så risken är stor att det kan ha smugit sig in fel.


13 kommentarer:

  1. Hehe nice! :) Klart det går, mitt mål är liknande ditt, fast istället för existensminimum väljer jag "relativ fattigdom" vilket då är under 11 830kr om jag minns rätt. Egentligen är mitt mål exakt 10.000kr.

    Kanske kan verka hånfullt mot dom med dålig ekonomi och som är tvingande, men det är inte min avsikt. Tanken är helt enkelt att vi alla kan leva riktigt bra på ganska så lite pengar. Resterande är onödig konsumtion som inte skapar livsglädje, den snarare tar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tillägg: det här kräver såklart att hen ser över sin ekonomi, klipper utgifter och investerar accordingly för att då kunna leva bra på runt 10k per månad. Billig hyresrätt eller lågt belånad bostad är såklart en stor hjälp på vägen.

      Radera
    2. Ja, det finns ju lite olika begrepp som existensminimum, förbehållsbelopp och som du nämner relativ fattigdom. Jag förstår att det inte är din avsikt att vara hånfull mot dem som tvingas spara in på allt och det är inte heller min avsikt. Det går ju självklart mycket lättare att spara in på kostnader när man vet att man kan spara och investera istället.

      Radera
  2. Tråkigt när man jobbar varje dag och har knapp råd att köpa något fint till sig själv. Vad gör din sambo? Har du ingen så kanske dags att skaffa en? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog missuppfattat vad jag vill säga i mitt inlägg :) Jag anser inte att jag saknar något materiellt och om jag vill köpa något så har jag råd att köpa det. Jag jobbar inte heller varje dag eller heltid utan har valt att jobba deltid för att jag prioriterar tid högre än pengar.

      Radera
  3. Jag kommer upp i utgifter på 3 300-3 500kr per månad exkluderat bostaden som kostar mig (bolåneränta + månatlig avgift) 4 200kr.

    Intressant att man alltså lever på under existensminimum som jag förstår det? Det brukar iallafall sparas mellan 14 000-16 000kr i månaden med en inkomst på 23000kr, lite måste man ju leva också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte också det var intressant att man kan leva såpass bra under existensminimum. Jag är inte jätteinsatt i det här med existensminimum, men det verkar i alla fall vara det man får behålla om man har skulder till kronofogden. Jag vet inte om det är samma belopp när det gäller socialbidrag (fast det heter nog försörjningsstöd eller nåt liknande).

      Radera
  4. Intressant jämförelse. Jag brukar mest göra en snabb budget varje månad inför att lönen dimper in på kontot, detta i syfte att se hur mycket jag kan sätta undan till sparandet. Exakt hur pengarna konsumeras efter att sparandet fått sin del har jag dock inte följt upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt första året jag förde kassabok sedan jag på allvar började spara och investera år 2015. Tror inte det har påverkat mina kostnader särskilt mycket, men det var ändå kul att se vart pengarna går :) Jag brukar också varje månad räkna ut hur mycket jag kan skicka till sparande när lönen kommer. Men då summerar jag bara inkomsterna och drar ifrån alla betalningar och räkningar, så till det behövs ingen budget :)



      Radera
  5. Jag hade inte klarat att leva på existensminimum... Bor i hus har resväg till arbetet. ex bara skatt och försäkring på min bil går på 696kr/mån sen tillkommer bensin ca 1400kr/mån, besiktning, service/reparation?. Hur gör du för att hålla bilkostnaderna så låga? Mitt boende inkl hushållsel blir 4270kr+ amortering. Tack för intressanta blogginlägg=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen rätt i att bilen kan sluka mycket pengar. Jag har cykelavstånd till jobbet så jag tar bara bilen när det verkligen behövs. Förra året körde jag bara några hundra mil och gjorde inte den årliga servicen utan skjuter fram den några månader.
      Tack för kommentaren och uppmuntrande ord :)

      Radera
  6. Jättebra blogg!
    Jag undrar hur kan man ha så låga boende kostnader? En hyresrätt är rätt så dyrt i Stockholmsområdet, man kommer i princip inte under 5000 för en 2:a. har man dessutom barn som har aktiviteter så är det också en kostnad.
    och maten? Vad äter man då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen :) Förra året blev boendekostnaden väldigt låg eftersom den enda underhålkskostnaden jag hade var en ny duschslang. Så boendekostnaden bestod av bolåneräntan på lånet som är på ca en miljon, el, va, sophämtning, försäkring och hemlarm. Jag räknar inte med amorteringen. Egentligen behöver man nog avsätta ca 2000kr/månad för nödvändigt underhåll. Barnets aktiviteter är relativt billiga; musikskolan och en billig idrott, men det kan självklart bli dyrt beroende på vad barnen vill ägna sig åt. Jag lägger ner ganska mycket möda oå att hålla maten billig och cyklar till olika butiker för att handla olika varor där de är billigast och utnyttjar extrapriset och svinnsmart. Tråkigt nog så är finns det ganska få ekologiska varor med nedsatt pris, så jag väljer ekologiskt gör det inte enklare. Jag följer inte recept slaviskt utan improviserar beroende på vad som är billigt och vad jag har hemma som behöver användas. Slänger i princip aldrig mat. Jag drygar ut många maträtter med linser ellet bönor som jag kokar själv. Allt bröd är hembakat och jag gör eget Bregott och havredryck. Jag har frukt och bär i trödgården och odlar en del grönsaker. Bra inspiration finns på undertian.com

      Radera