torsdag 2 januari 2020

Resumé av 2019

Då är det hög tid att sammanfatta året som gått. Jag vill först passa på att tacka er som ibland läser mina blogginlägg och er som kommenterar. Jag vill även tacka er bloggkollegor som länkat till min blogg i era listor över läsvärda bloggar. Ett stort tack till Marcus Hernhag som tog initiativ till ett intervjuutbyte i höstas. Sist men inte minst vill jag tacka Fru EB och IGMR som båda nämnde min alldeles nystartade blogg i sina egna bloggar. Även om jag skriver mest för min egen skull är det otroligt roligt när andra läser och kanske kommenterar det man skrivit.

Om vi börjar med ekonomin så hade jag under 2019 inkomster på 293347kr och utgifter på 167778kr, vilket ger ett resultat på 125569kr. Det innebär ett genomsnitt på ca 14000kr per månad i utgifter. Årets sparkvot hamnade därmed på 43%. Mitt samlade portföljvärde på ISK och KF (aktier och aktiefonder) uppgick den 31/12 till 247775kr. Jag hade hoppats nå en kvarts miljon, men sista veckan var inte så vidare lyckosam för mina placeringar.

Nysparande i aktier: 57000kr
Nysparande i aktiefonder: 13000kr
Nysparande i buffert (räntefonder och sparkonto): 19000kr
Amortering bolån: 24000kr

Man kan ju undra varför inte nysparandet är lika stort som resultatet, men det kan förklaras med eftersläpningen som blir när man betalar med kreditkort samt att jag fram till nån gång i somras kunde betala räkningar med kreditkort via Betalo, utan någon extra avgift. När Betalo sedan tog bort avgiftsrabatten för de flesta kreditkort fick jag betala två månaders räkningar samtidigt, vilket inneburit att räkningar för 13 månader betalats under 2019.

Utdelningarna blev 6728kr och jag överträffade därmed mitt mål som var 6200kr. Om man räknar med fyraprocentregeln för aktiefonderna får jag där ytterligare 2000kr.

Jag startade i juni mitt investeringsexperiment då jag jämför tre konton där jag sätter in samma belopp varje månad. Nu leder utdelningsportföljen knappt före indexfonderna och i botten, ganska långt efter, ligger den börshandlade fonden XACT Högutdelande. Här kan man läsa det senaste inlägget om mitt investeringsexperiment.

Inspirerad av flera andra bloggare började jag den 4 november att separat redovisa mina extrainkomster från cashback, frågepaneler, kreditkortsbonus, försäljning samt trading. Jag har hittills fått in 1340kr som gått in på ett separat ISK, Extrapengen där jag uteslutande investerar i investmentbolag.


Övrigt värt att nämna kan vara att jag startade mitt Instagramkonto i slutet av mars, och har nu ca 900 följare. Där går det snabbt och lätt att lägga ut bilder och kortare texter som spartips och liknande. 
Mitt Instagramkonto
Men eftersom Instagram inte riktigt lämpar sig för att breda ut texten startade jag den här bloggen i slutet av maj. Jag är väldigt tacksam för det fina mottagandet av bloggkollegorna, vars bloggar jag följt med stort intresse och fått massvis med inspiration de senaste åren. Tack vare det så fick jag snabbt ett antal läsare och har totalt kommit upp i drygt 57000 sidvisningar och ligger nu stadigt på ca 7000 sidvisningar per månad.

Mina mest lästa inlägg:


2. Investeringsundersköterskan intervjuar börsprofilen Marcus Hernhag

3. Lyxfällan nästa



14 kommentarer:

  1. Tack själv för alla trevliga kommentarer! Att få utdelningar på över 6000 kr är ju inte fy skam alls, det är pengar som du annars inte hade haft ju :) Lycka till mot nya utmaningar i det nya året 2020!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Att få 6000kr känns helt ok, speciellt som man kan återinvestera beloppet :)
      Jag önskar er snålgrisar lycka till också!

      Radera
  2. Grymt jobbat! Stort tack för all inspiration du ger, väldigt kul att följa din blogg och din resa!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden! Jag tycker själv det är väldigt inspirerande och lärorikt att följa din blogg :)

      Radera
  3. Det kommer att gå bättre och bättre för varje år som går, bara fortsätta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntran! Det är bara att köra vidare :)

      Radera
  4. Grattis !! Fortsätt på inslagen Väg så kommer det här att bli väldigt bra....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag försöker förbättra mig och samtidigt hitta en hållbar nivå som jag trivs med :)

      Radera
  5. Vilket bra år du haft.
    Super kul och inspirerande att följa dig.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blev riktigt bra trots en hel del slösande på resor mm. Hade jag inte haft mina siffror hade jag trott att det gått urdåligt. Se får Sparo säga vad han vill :)

      Radera
  6. 293000 i nettoinkomst som undersköterska på 65 procent?! Arbetar du inom kommunal sektor? Svaret finns kanske på bloggen någonstans men nu försöker jag mig på den enkla vägen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen att ställa frågor. 29300 är samtliga inkomster inkl. barnbidrag, underhåll för barnet samt extrainkomster från försäljning av utrensade ägodelar samt cashback. Det blev lite mer än 65% jobbat förra året pga sjukskrivningar på min arbetsplats och sedan i höstas jobbar jag 75%. Så det måste jag ändra i min beskrivning. OB-tillägg och nattjour gör att lönen blir bättre än man förväntar sig. Jag jobbar inom privata sektorn.

      Radera