söndag 28 juli 2019

Lyxfällan nästa

I samband med att lönen kommer in brukar jag gå igenom alla betalningar och överföringar och räkna ut hur mycket jag kan föra över till sparande och investeringar. Den här gången fick jag en chock när jag fått ner allt på papper.


Enligt mina beräkningar skulle jag ligga på minus och enda sparandet skulle då vara det automatiska fondsparandet på Länförsäkringar. Visserligen insåg jag att det skulle bli mindre pengar till sparande denna månad eftersom jag har fått sluta betala räkningarna med kort via Betalo. Betalo har tråkigt nog infört avgifter från 1 juli på de flesta kort. Men några tusenlappar till sparande hade jag ändå räknat med. Det är ju inte så att jag sitter i sjön för jag har pengar på både sparkonto och i räntefonder. Jag kollade även om jag hade någon cashback att ta ut och det fanns 100 kr på Cashbackshopping.

När jag ett dygn senare skulle göra alla betalningar och överföringar upptäckte jag som den uppmärksamme redan har noterat att det hade smugit sig in ett räknefel. Räkningarna var endast på 1321 kr istället för 7321 kr som jag hade fått det till. Så jag förde genast över 1000 kr till sparkontot och 3000 kr till aktie- och fondsparande. Den här gången har jag behållit hela 2000 kr på lönekontot för eventuella swishbetalningar under kommande semester.

Jag antar att det är en hel del som alltid har det svårt att få det att gå ihop och den känslan är inte kul. Det fick jag erfara under ett dygn.

8 kommentarer:

  1. Tänk att ha så på riktigt (eller värre) månad efter månad. Fyfan.
    Bra att göra fel ibland! :-)
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och hade jag inte gjort fel så hade jag kanske tyckt att 6000 att spara var sådär, men nu blev jag riktigt glad över beloppet :)

      Radera
  2. Den känslan är inte kul alltså! :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, verkligen inte. Men jag blev lite mer motiverad nu :)

      Radera
  3. Vilken tur att du hittade det där räknefelet. Ibland blir det fel och med lite tur så överraskar felet positivt när man väl hittar det.

    SvaraRadera
  4. Vilken lättnadskänsla! Också psykologiskt skön känsla när man "hittar" så mycket pengar man kan spara :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen en lättnad. Jag tyckte det var konstigt att det inte blev något över att spara, men var väl lite stressad innan vår semesterresa :)

      Radera