onsdag 17 juli 2019

Varför jag väljer utdelningsaktier framför indexfonder

Många bloggare har skrivit mycket bra och utförligt om detta, nu senast The Dividend Story

Här listar jag mina argument för utdelningsinvestering:

  1. De flesta bolag som har haft utdelningar i många år och positiv utdelningshistorik är sannolikt bra bolag.
  2. Man är fri att välja bolag själv, till skillnad från om man köper fondandelar.
  3. Det kan vara lättare att hitta köplägen i enskilda aktier än i fonder.
  4. Man kan slå index. (Man kan förstås även misslyckas.)
  5. När börsen går dåligt är det pest att ha fonder, men när favoritaktiernas kurser sjunker kan man hitta köplägen.
  6. När man väl ska börja leva av utdelningarna behöver man inte sälja till en låg kurs.
Tror man inte på dessa argument så blir i alla fall jag övertygad  av nedanstående grafer över utvecklingen av mina egna aktieinvesteringar.
Mitt ISK på Avanza jämfört med SIX Portfolio Return Index.

Mitt KF på Avanza jämfört med SIX Portfolio Return Index.

Mitt ISK på Nordnet jämfört med OMXS30.

I Avanzas grafer kan man jämföra utvecklingen med olika index. Kontografen är justerad för insättningar och uttag och tar bara hänsyn till utvecklingen av placeringarna. Huruvida detsamma gäller för Nordnet eller ej, vet jag inte. Jag har valt att jämföra mot SIX Portfolio Return Index (SIXPRX) som visar genomsnittlig utveckling inklusive utdelningar på Stockholmsbörsen justerat för de placeringsbegränsningar som gäller för aktiefonder. På Nordnet verkar man inte ha tillgång till lika många index så där valde jag att jämföra mot OMXS30.

Det finns naturligtvis även argument för indexfonder och här listar jag tre stycken:
  1. Man behöver inte engagera sig eller lägga ner en massa tid på sina investeringar.
  2. Man vet resultatet i förväg, dvs man kommer att prestera som index med avdrag för eventuella avgifter.
  3. Och så indexkramarnas favoritargument, nämligen att endast ett fåtal klarar att slå index under längre tid.
Det fina är att man kan välja både utdelning och index. Själv har jag ca 80% i utdelningsaktier och ca 20% i indexfonder, främst på grund av LF banks "tvångssparande" om man vill vara guldkund. Men, vem vet? En dag kanske jag får anledning att sända en tacksamhetens tanke till LF.















9 kommentarer:

  1. Sen är det ju så kul med utdelning ! Jag blir ju lycklig när de rasslar in på kontot även om det bara är typ 120 kr eller 40 kr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det kul! Glömde ta med den punkten :)

      Radera
  2. Tack, behövde läsa det där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Louise! Mitt svar hambade lite fel. Tror det ligger här under :)

      Radera
  3. Hoppas jag har rätt, men jag tror att det är när man börjar satsa på förhoppningsbolag som man inte har så mycket koll på, som det kan gå rejält åt skogen. Inte om man investerar i stabila bolag som går med rejäl vinst år efter år.

    SvaraRadera
  4. Tack för bra inlägg, håller helt med :) Riktigt fin avkastning du har! Keep up the good work!

    SvaraRadera
  5. Tack! Jag har inte brytt mig så mycket om totalavkastningen förut utan hoppats på att kunna hänga med index :)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    För mig är det mycket mer motiverande med aktier. Att få läsa lite och följa med i vad som händer i bolagen.

    Utdelningarna som trillar in är också grymt. Det gör att man vill slänga in mer pengar.

    Kan dock tänka mig att gå över mer till fonder i framtiden. Att kanske köra 50/50. Just nu har jag bara aktier.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utdelningar är riktigt motiverande. Som ett alternativ till fonder skulle jag nog hellre ha Investor och kanske något annat investmentbolag eller XACT Högutdelande.

      Radera