torsdag 4 juli 2019

Mina tankar om "Ut ur ekorrhjulet " - Del 2

Jag fortsätter min genomgång av boken, där allt känns självklart, men jag hittar ändå nya guldkorn varje gång jag öppnar den.

Kapitel 3. Skapa en målbild - Vilket liv vill du leva?
Kapitlet inleds med en uppräkning av sex olika områden i livet, inom vilka man kan sätta upp mål.

"några centrala faktorer är:

  • Närhet: vänskap/familj/kärlek.
  • Frihet: att kunna styra och påverka sitt liv.
  • Hälsa: mental och fysisk.
  • Meningsfullt arbete.
  • Livsfilosofi: en tydlig bild av vad som är meningsfullt på ett djupare plan.
  • Sammangang: insikt i vem man är och var man passar in."
De tre första områdena är för mig ganska självklara, medan de tre sista är mer filosofisķa och kräver att man gräver djupare.

Oskar berättar sedan om hur familjen Fri kom fram till att målet var att bli fria från kravet på en löneinkomst. Det intressanta är att det var först under en långresa till Mexiko då familjen fick uppleva hur det enkla livet med gott om tid kunde se ut, som man blev medveten om att det var så man ville leva.

Min reflektion blir, just nu när jag skriver, att man i större omfattning borde prova på att göra sådant man bara har drömt om. Varför inte prova för en tid, även om det inte går att genomföra fullt ut. När man väl har provat så kanske man har sin målbild klar eller så kommer man fram till att det är något annat man ska göra.

Efter att det övergripande målet var satt var det dags att sätta mer kortsiktiga mål som vad familjen skulle göra tillsammans, semestrar samt yrkesrelaterade mål. Planering och uppföljning av målen gjordes två gånger om året.

När det gäller mål och planerig för att nå målen har jag en del att jobba med och blir onekligen peppad av att läsa om hur Oskar och Maribel gjorde. Skulle nog behöva avsätta en heldag bara för att jobba med min målbild.

Kapitel 4. Effektiv struktur framför ständig prisjakt
Det är här man kan göra de stora ekonomiska besparingarna genom att designa strukturen av livet.  Det finns en bild som åskådliggör det hela väldigt bra, där det framgår att man genom en effektiv design kan spara 40-70% av kostnaderna, medan man genom att optimera sina kostnader via rea, rabatter och förhandling bara kan minska kostnaderna med 10-20%.
Ett exempel på effektiv design är om man kan klara sig helt utan bil eller använda bilen så lite som möjligt och istället gå eller cykla. Man kan därigenom spara rätt mycket pengar. Den som istället försöker optimera bilkostnaden genom att utnyttja rabatter på bensinpriset kommer däremot bara att spara en liten del av bilkostnaden.

Jag tror att strukturen är nyckeln till att kunna spara rejält, men att många människor har ursäkter till varför man måste ha just det dyra boendet man har, varför man inte kan flytta, varför man måste ha två bilar etc. Själv har jag behållit mitt boende även efter att de äldsta barnen är utflugna. Jag borde verkligen hitra något billigare, men har förstås en massa ursäkter, t ex att jag har renoverat så mycket, börjat få trädgården som jag vill ha den, att det är ett lugnt och bra område etc.

Därefter följer fem tips  för att spara från grunden. Det första man bör fundera över är platsen där man ska bosätta sig. Enligt Oskar bör man ha nära till allt så att transporterna minimeras. Man bör låta saker få ta lite tid istället för att rusa iväg och renovera och köpa saker i all hast. Ett tredje råd är att välja bort i stället för att bara fylla på med mer aktiviteter och saker. När ett problem uppstår bör man sansa sig och se om man kan lösa problemet på något annat sätt än att köpa något. Det sista tipset är att man ska sluta att jämföra sig med andra och även minska ner på jämförandet av olika erbjudanden och priser då risken är stor att man hittar nya behov och köper mer än man tänkt från början.

För min del följer jag dessa fem tips hyfsat. Jag bor i en mindre stad och har därför relativt nära till allt. Mina inköp har minskat rejält sedan jag 2015 började läsa FIRE- och ekonomi- och minimalistbloggar. Jag har slutat jämföra mig med andra, men att jämföra priser har jag svårt att sluta med. :)

Fortsättning följer inom ett par dagar.





2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är synnerligen intressant det där dom skriver om i boken att designa sitt eget liv från grunden; att man tex bosätter sig så man har nära till allt och slipper använda bilen för att överhuvud kunna ta sig till jobbet eller handla mat. Många är helt med på att handla på Willys istället för Ica eller se över sitt elavtal för att kunna spara ihop en liten slant, men att reflektera över var man bor eller hur stort hus man egentligen behöver är helt otänkbart. Som du säger så har man en drös med ursäkter varför man tex inte kan flytta eller leta upp den billigaste bilen, trots att det är det som är grunden till att kunna spara rejält. Men jag antar att har man inte en brinnande längtan efter att bli fri från löneslaveriet, har man inte heller den där inre starka motivationen att spara ihop extremt mycket pengar, för vad ska man då använda pengarna till om inte ett bra boende och en dyr bil...

    https://ljudavregn.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Jag tror att de flesta inte fattar att det faktiskt är möjligt att bli fri FIRE style. I stället blir man ju itutad att man måste jobba mer för att tjäna ihop pensionspoäng så att man klarar sig när man uppnår pensionsåldern 65 eller 71 eller vad politikerna bestämmer. Som du säger så är det ofta boendet och bilar folk lägger pengarna på. Och sen är man så trött så man måste komma bort från ekorrhjulet så då åker man till Thailand. Innan jag mötte FIRE trodde jag att det var så livet skulle vara.

    SvaraRadera