måndag 22 juli 2019

Halvtid juli

Liksom tidigare har jag gått igenom min ekonomiska ställning mitt i månaden. Jag föredrar det framför månadsskiftet, för då får man en extra koll på läget.


Lån utgörs till största delen av bolånet. Några tusen är belåning av aktier, på Avanza till 0% ränta och på Nordnet till 1,19% ränta. Jag amorterar 2000 kr på bolånet varje månad. Belåningen av aktier har ökat något.

Bankkonton  är både lönekonto och sparkonto som används som buffert och målsparande. Jag brukar ha max 1000 kr på lönekontot, då jag betalar så gott som alla inköp med kreditkort. Det som för närvarande finns på sparkontot kommer att användas till vår semester nu i augusti.

Aktiefonder är en gammal aktiefond som ligger kvar på vanlig depå och används som buffert i yttersta nödfall. Vet inte om det bästa vore att sälja av och byta till ISK då det bara blir mer skatt ju mer värdet ökar på depån. Beloppet är  dock inte så stort så jag har låtit det vara. Då har man ju den framtida skatteskulden som en tillfällig buffert.

Räntefonder är uppdelade på buffert och renovering/underhåll av huset. Här borde jag öka en del, men det går trögt för det är ju så mycket roligare med aktier.

ISK/KF består av svenska och utländska aktier samt aktiefonder. Jag har köpt aktier och fondandelar för 9361 kr och inte sålt något. Det innebär att värdeökningen på en månad uppgår till 6481 kr.

Kortkrediter på drygt 16000 kr låter inte särskilt lysande, men beror till största delen på att jag betalar mina räkningar med kreditkort via appen Betalo. Men så kommer det inte att bli i fortsättningen då det från och med 1 juli har tillkommit avgifter för betalningar. Så hädanefter får jag betala mina räkningar på normalt vis direkt från lönekontot.

Värdet på mitt hus räknar jag inte med i sammanställningen, men det borde vara värt minst två miljoner. Sen tillkommer dock avdrag för skatt på reavinsten om man skulle sälja.

Ökningen av tillgångarna från mitten av juni till mitten av juli blev i alla fall 15375 kr.

7 kommentarer:

  1. Intressant att se hur och när man väljer att göra sin sammanställning. Jag sitter just och funderar över hur jag själv ska ställa upp allt. Till en början ska jag gå igenom fonderna och dess värde, kanske kommer det ett inlägg om det senare :-).

    SvaraRadera
  2. Fin utveckling! Hehe, har också samma dilemma att det är roligare att öka på aktiekontot än buffertkontot :) Tänkte precis fråga hur det var med eventuella avgifter när man betalar räkningar med kreditkort. Jag kollade en gång på om jag kunde betala räkningar via mina AMEX eller SAS Eurobonus konton, men det skulle då innebära också någon avgift. Hade varit fint att få extra poäng på att betala räkningar via kreditkorten :)

    SvaraRadera
  3. När jag började betala räkningar med kort via Betalo fick man återbäring på kortet. Men det togs bort efter en tid. Från och med 1 juli är det bara avgiftsfritt med Santanders Mitt kort och Mitt kort+. Så nu lägger jag ner Betalo.

    SvaraRadera
  4. Intressant att se din sammanställning :-)

    Jag tycker det är lite knepigt det där vad man ska ha i buffert kontra köpa aktier/fonder för, å ena sidan vill jag bara in med allt i fonderna för att komma lite närmare min dröm, å andra sidan vill jag ha en rejäl buffert för att känna att jag kan säga upp mig och byta jobb om och när jag vill, eftersom förutsättningarna ständigt ändras på jobbet å jag vet aldrig när bägaren kommer att rinna över så att säga. (Min jobb-bägare är redan pretty jäkla full så behövs inte så mycket *heh*) Är inte med i A-kassan heller nuförtiden så kan inte förlita mig på den (sa upp mig från mitt dåvarande jobb för ca 2 år sen utan att ha nåt annat på g, men inte ens då använde jag mig av a-kassa det halvår jag springvickade lite här och där för ville inte vara beroende av nån annan som bestämde vilka jobb jag skulle söka).

    https://ljudavregn.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Ja, det där med buffert är ett ständigt dilemma, men med en rejäl buffert så känner man sig nog friare. Jag är fortfarande med i A-kassan och betalar 130kr/månad, men jag överväger att gå ur, kanske inte så mycket för pengarna, men mer att ha arbetsförmedlingen efter sig, vilket för mig är den ultimata ofriheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hatar känslan av att ha arbetsförmedlingen flåsande i nacken medans dom tvingar en att söka jobb 2 timmar bort enkel resa för att få behålla a-kassan. Inte för att jag har varit arbetslös så mycket men känner kalla kårar av bara tanken. Upptäckte dock till mitt förtret när jag var arbetslös då för 2 år sen att man var tvungen att vara inskriven på arbetsförmedlingen samt rapportera till dom varenda himla månad för att få behålla sitt sgi och inte bli nollad hos Försäkringskassan.

      Radera