fredag 12 juli 2019

Innebär mitt snålande och sparande en förlust?

Jag har ibland funderat på om det skulle vara lönsamt att snåla och spara lite mindre. Då menar jag inte att att det inte skulle löna sig att leva sparsamt i största allmänhet. Nej, jag tänker på hur mycket tid och uppoffring det tar när man ska spara in de sista kronorna. Jag har hittills inte haft någon strategi för detta, men när jag nyss läste om att hitta balansen i sparandet i Marcus Hernhags bok "Bli rik och fri med aktier" började det kännas dags att reda ut mitt lilla dilemma.  I boken tar Marcus upp ett avskräckande exempel där Siffernörden-Sören gjorde en extremt noggrann pris- och prestandajämförelse inför köp av ny tv, där han la ner mellan 20 och 80 timmar.

Jag inbillade mig att jag skulle hitta många områden där det är totalt olönsamt att göra ekonomiska besparingar på grund av den tid som åtgår. Men jag fann bara två:
  1. Handla samtliga matvaror till billigaste pris. Om jag ska lyckas med detta behöver jag besöka upp till fem olika butiker varje vecka, samt hålla koll på ordinarie priser och erbjudanden. Jag uppskattar att matinköpen skulle kunna bli i genomsnitt 150 kr billigare per månad än om jag handlade allt på Willys och enbart utnyttjade erbjudandena där. Den extra tidsåtgången uppskattar jag till ca 8 timmar per månad. Istället för att lägga ner 8 timmar för att "tjäna" 200 kr skulle jag kunna jobba 1,5-2 timmar extra. Eller så skulle jag kunna ägna dessa 8 timmar åt att odla mer ätbart, vilket är ett av mina intressen och då tänker jag inte att jag måste tjäna på det.
  2. Jämföra priser på nätet varje gång jag ska köpa något samt även kolla de tre cashbacksidor jag använder mig av. Här har jag svårare att uppskatta hur mycket jag får ner kostnaderna via jämförelser och cashback samt tidsåtgången. Men jag får helt enkelt kolla upp det vid framtida köp.
Veckans erbjudanden hittar jag i appen "Matpriskollen".
När man som jag lever sparsamt för att få mer ledig tid blir det helfel att lägga ner en massa tid på att tjäna småbelopp. Det är dock skillnad om man ägnar sig åt något givande och viktigt samtidigt som man tjänar några kronor. Det kanske var det Siffernörden-Sören gjorde i Hernhags exempel.

Summa summarum har jag i alla fall kommit fram till att jag i normalfallet ska handla all mat på Willys och bara i undantagsfall handla någon annanstans om det dyker upp några riktigt bra erbjudanden eller om jag skulle känna en längtan efter en extra cykeltur i rådande väder.







6 kommentarer:

  1. Jag håller mig till min ica-butk här i byn. Inte en krona dyrare än om jag skulle ta bussen till stan (alt låna bil) plus att butiken här har massor av extrapriser, medlemserbjudanden och ät snart-produkter varje vecka. Cykel och handla hemma på orten är viktigt för mig som har svag inkomst. Tror jag hade gjort det även med fet lön och bil.

    SvaraRadera
  2. Ja, att ta bilen eller något annat färdmedel som kostar pengar, för att handla billigare lönar sig oftast inte. Och så mycket värt att kunna handla där man bor.
    Kul att du kommenterar :) Jag brukar läsa din blogg med stor behållning.

    SvaraRadera
  3. Vi handlar där det finns kampanjer, och kollar veckovis igenom willys, citygross, ica och lidls reklamblad (via nätet). Det går att spara många kronor på att köpa prisnedsatta varor.

    Detta gör Fru Snålgris och tar väl kanske 30 minuter i veckan, och göres när hon ändå sitter i soffan och pillar med telefonen.

    Varför ska man lägga 20-80 timmar när det går utmärkt att använda prisjakt, compricer eller annan sajt i kanske 30 minuter för att komma fram till vilken tv som har bäst pris? Låter inte vettigt. Ungefär som att köra runt halva stan för att tanka bensin som är 2 öre billigare. Det gäller att svälja kameler och sila mygg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att inte svälja kameler och sila mygg är nog nyckeln :)

      Radera
  4. Hej!
    Just handling så tar jag också närmsta butiken, oftast handlar jag på vägen hem med cykeln. Några mjölk och den dagens halvapriset kött med kort datum. Eller om det finns något annat bra pris på något.

    Storhandling gör vi ca 1 gång i månaden på ICA MAXI.

    Jag kan hålla med dig om att det är svårt att värdera vad som är värt att spara in på.

    Vi är på Öland just nu. Hade med oss en massa matlådor som snart är slut.
    Men vi köper nybakat bröd och bullar varje dag. Dyrt men så gott.

    Men samtidigt är det ett val vi gjort. Mat på turistplatser är sällan värt pengarna. Vi äter såklart ute också om vi är på utflykt eller så men sällan det känns värt det.

    Men ett nybakat bröd på morgonen är så värt varje dyr krona det kostade.

    Det jag försöker få fram är väl något i stil med att det inte alltid är viktigt att spara några kronor, det viktiga är att spara in pengar på det som inte ger något mervärde.

    Typ något sådant tänker jag.

    Tack för ett bra inlägg!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  5. Ja, viktigt att fråga sig själv vad som har värde. På semestern kan det verkligen vara värt att lägga lite pengar på sådant man annars inte gör.

    Mvh I-US

    SvaraRadera