lördag 6 juli 2019

Lägesrapport utdelningsportföljen

Här kommer en liten lägesrapport för mina utdelningsaktier per den 30 juni 2019. Jag började alltså investera i utdelningsaktier sommaren 2015.
Jag har köpt utdelningsaktier för dessa belopp.
Totalt med återinvesteringar har jag köpt aktier för ca 125000kr. 2016 till 2018 hade jag  renoveringskostnader på huset för närmate 200000kr så det blev inte mycket över till aktier. Men i år blir det förhoppningsvis inga större extrakostnader för huset, på sin höjd en burk målarfärg.


Under årets första halvår har jag fått nästan lika mycket utdelning som under hela 2018. Min förhoppning är att slå årets mål 6000kr med god marginal.

Andra halvåret har börjat bra med lite utdelning från Black Rock Health Sciences Trust, Pimco Corporate & Income Opportunity Fund, Klövern pref, Corem pref och Alm Equity pref. Jag har länge velat köpa mer industriaktier så idag när verkstad sjönk blev det en inledande position i Beijer Alma som nu har en direktavkastning på 4%.

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Fint sparande!
    Redan slagit tidigare års sparande trots att bara halva året gått.

    Är det enbart pga mindre kostnader på huset som du kan spara mer eller har du prioriterat något annorlunda?

    Pappa betalar?, bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  2. Att jag kunnat spara så mycket mer i år beror delvis på mindre kostnader för huset, men även att jag jobbat närmare heltid från mars till och med maj. Tror också att jag blivit bättre på att spara in i vardagen när det gäller t ex mat och bilåkning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heltid gör såklart skillnad.
      Bra att också spara in på onödiga saker i vardagen. Blir lätt en del pengar om man räknar på det.

      Bra jobbat iaf!

      Pappa betalar?, bloggen om privatekonomi

      Radera
  3. Snyggt jobbat, du lär nog slå ditt mål med råge. Husrenoveringar verkar vara en bitch, mina föräldrar har precis renoverat sitt tak för drygt 200000, om jag ägde mitt boende skulle jag nog alltid vara orolig att taket skulle ramla in eller att nåt mögel skulle sprida sig i källaren. Liksom "Nej unge vad tar du dig till, du vet att vi inte riskerar mögel genom att använda duschen inne, gå och ställ dig under balkongen så häller jag en hink vatten över dig!".

    SvaraRadera
  4. Tack!
    Ja, ungefär så är det att ha hus plus den långa väntetiden på hantverkare om man inte har lust att balansera på taket och fixa det själv när det hållet på att ramla in.

    SvaraRadera
  5. Grymt jobbat! Riktigt fin utdelningstrend och att du redan har passerat de totala utdelningarna 2018!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är ju inga större belopp än så länge, men jag tror att det kommer att ta fart nu :)

      Radera
  6. Good - det ser bra ut med utdelningar! Kommer ihåg min första riktiga utdelning från Investor på 440:- Det tar tid att komma igång, men när man väl passerat 100 000:- så brukar det rulla på snabbare.

    Keep it up


    Mvh VÄL

    SvaraRadera