tisdag 2 juli 2019

Mina tankar om "Ut ur ekorrhjulet" - Del 1

Det har gått ett halvår sedan Ut ur ekorrhjulet av Oskar Lindberg och Maribel Leander Lindberg kom ut och nu har det äntligen blivit min tur att låna den. Oskars blogg "Fri vid 42" var en av de första FIRE-bloggar jag kom i kontakt med och den har givit mig mycket inspiration.


Många har mycket gott att säga om boken, medan en del som kanske har sämre ekonomiska förutsättningar är mer kritiska. Då jag följt bloggen "Fri vid 42" känner jag igen en hel del från den och tror egentligen att Oskar får fram budskapet bättre i bloggform även om jag för egen del gillar boken mycket.

Smaken är ju olika och man tar till sig olika saker, men en del verkar haka upp sig på att exemplen inte passar in på dem själva. Personligen tycker jag att det är intressant att ta del av erfarenheter från personer med annan bakgrund än min. Så nu när jag har boken i min hand tänkte jag gå igenom den kapitel för kapitel och fundera lite på hur jag kan relatera till det som avhandlas.

Kapitel 1. "Familjen Fri", vilka är vi?
I kapitlet finns en kort redogörelse av Oskars och Maribels resa från relativt slösaktiga till ekonomiskt fria. Oskar berättar att de tidigare köpt en hel del onödigt som dyra bilar samt för mycket inredningsprylar och kläder. Där kan jag känna igen både mig själv och de flesta andra i min omgivning. Tidigare kretsade en stor del av mitt liv kring renoverings- och inredningsprojekt och jag var ofta ute på nätet och kollade vad det fanns för inredningsprylar. Jag hade till och med listor över vilka prylar jag skulle köpa när lönen kom och kände mig mycket nöjd allteftersom jag kunde bocka av inköpta saker på listan. Så här i efterhand kan jag tycka att vi haft nytta och glädje av vissa saker, medan en hel del har visat sig vara helt onödiga inköp. Kapitlet innehåller även en tabell över hur utgifterna inom olika kategorier kan se ut hos familjen Medelsvensson samt hur mycket lägre de är hos familjen Fri. Säkert något som retar människor som har lägre kostnader än familjen Fri och ändå kämpar för att hålla sig över ytan.

Kapitel 2. Ekonomisk frihet?
Det är enkel matematik.
Fyraprocentsregeln nämns helt kort. Denna regel säger att om man varje år tar ut 4% av investerat kapital kommer man att kunna leva på kapitalet i all oändlighet. Historiskt sett har detta varit möjligt för en portfölj bestående av aktier och obligationer.

Ett avsnitt handlar om graden av ekonomisk frihet, från den lägsta nivån, Nivå 1. Djupt i skiten (mycket långt från frihet)  till Nivå 6. Överflöd (fri med möjlighet att hjälpa andra ekonomiskt). Själv skulle jag nog säga att jag befinner mig på Nivå 4. Stor frihet (i stort sett fri). Det måste vara denna nivå som tar längst tid att ta sig igenom. Det är här man befinner sig tills man uppnår Nivå 5. Oberoende. De flesta, oavsett om de vill uppnå ekonomiskt oberoende eller ej, skulle nog må bra av att ha kommit åtminstone en liten bit in på nivå 4, där man inte är helt beroende av att 100 % av lönen kommer in ett visst datum varje månad, utan kan klara ett visst inkomstbortfall eller oförutsedda kostnader. Jag har en buffert på sparkonto/räntefonder och ett aktiefondkapital som jag kan ta av om lönen skulle utebli samt aktier som genom utdelning ger en liten passiv inkomst.

Ett intressant avsnitt är det som handlar om förmåga och vilja att bryta normer. Jag har förstått att det är många med planer på ekonomisk frihet som är oroliga för att sticka ut och därför inte vill vara öppna med det. För mig är det inte aktuellt då jag inte kommer att vara helt fri innan jag uppnår "normal" pensionsålder.

Det sista avsnittet i kapitel 2 handlar om Oskars och Maribels resa mot ekonomisk frihet. En del verkar reagera på att familjen Fri inte lever speciellt extremt och menar att det bara fungerar med två höga löner. Det konstiga är att det känns på samma sätt för mig, även om jag inte kommer upp i samma sparkvoter som familjen Fri. Jag har villa och bil, reser, men skippar allt som känns onödigt och kan därmed spara och investera istället för att konsumera.

Jag hoppas få ihop ett inlägg om de följande kapitlen inom några dagar.

6 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dessa böcker pga tidsbrist, men egentligen är det ju som du skriver inga konstigheter. De flesta i Sverige har bra löner oavsett vad du jobbar med och struntar man i att köpa en massa grejor man egentligen inte behöver finns det mycket pengar över till att spara. Det gäller väl bara att komma till den insikten, vilket kanske är svårt för vissa då samhället skriker "köp köp".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, blir nästan lite sur på mig själv att jag var tvungen att läsa bloggar för att komma till insikt. Men bättre sent än aldrig :)

      Radera
  2. Man måste "Unna sig ". :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara synd att man unnar sig så mycket att man inte uppskattar det :)

      Radera
  3. Tack för bra sammanfattning! Har inte läst boken och vet inte de exakta definitionerna men jag tycker det är svårt att säga när man är i nivå 5. För egen del känns det lätt att hamna i one-more-year-syndrome. Ser framemot inläggen om de kommande kapitlen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min teori är att om man är säker på att ett liv utan lönearbete är det man vill uppnå så vet man när man kommit i mål. Troligtvis har man en klar målbild över vad man vill ägna sig åt istället för lönearbete. Jag kan ha fel, men det är i alla fall hur jag skulle tänka.

      Radera