lördag 29 juni 2019

Lägre sparkvot i juni

Sparkvoten  blev som väntat mycket lägre den här månaden, 39% för juni jämfört med 72% för maj. Förklaringen till detta är bl a ett par räkningar den här månaden som kommer kvartals- eller årsvis, samt en del "onödiga" kostnader.


Inkomster: Inkomsterna var relativt höga även denna månad. Jag har jobbat närmare heltid och fått ut VAB-ersättning från Försäkringskassan, medan avdraget på lönen kommer först nästa månad. Till inkomster räknar jag även barnbidrag och underhåll för barnet. Jag har sålt saker för drygt 3000kr, men jag har bestämt mig för att inte ta med försäljning bland inkomsterna, eftersom jag inte kan räkna med att regelbundet få denna inkomst.

Bostad: Förutom månatlig räntekostnad och elkostnad tillkom villahemförsäkringen som betalas en gång om året samt kvartalskostnader för VA och avfall.

Bil: Den här månaden endast bensin. Jag har hyrt ut bilen till en släkting som betalat milkostnad 18,50 som jag dragit av från mina bilkostnader här.

Telefon, bredband: Här har vi 95 kr/månad för mitt mobilabonnemang samt kvartalskostnad för bredband.

Mat, förbrukning: 95-100% av maten jag köper är ekologisk och vi äter en del vegetariskt. Förbrukningsvaror inköpta i juni är tvättmedel och bomullsrondeller.

Mat barnomsorg: Då jag löst barnomsorgen privat är det självkostnaden för mat jag betalar, så den blir några hundralappar lägre än om jag hade haft barnomsorg via kommunen.

Kläder: Tre par nya byxor, shorts och sommarpyjamas till barnet. Det brukar vara svårt att hitta begagnade byxor med rätt passform och begagnade pyjamasar verkar inte existera. Till mig själv har jag köpt fyra begagnade plagg för 80kr.

Hälsovård, träning: 349kr/månad för gymmedlemskap, betalas via friskvårdsbidrag (med i lönen), frisktandvård 85kr/månad samt lite receptfri medicin, solkräm, hudkräm samt lite andra förbrukningsartiklar jag beställt via nätapotek.

Resor, nöjen: Tågbiljetter för sommarens resor.

Diverse: Här kom min årliga betalning av olycksfallsförsäkring, fickpengar till barnet, förbrukningsartiklar för trädgården, månadsbidrag till UNICEFs barnfond, A-kassan samt skriv-och ritmaterial.

En sparkvot på 39% en månad då ett par tusen gått till resor och nöjen samt en del onödiga kostnader under diverse känns rätt ok. De onödiga kostnaderna har inte uppkommit genom tanklöshet utan allt är sådant som jag noga har tänkt igenom. Samtidigt ska det sägas att om jag hade jobbat mina normala 65% hade sparkvoten blivit klart lägre.


13 kommentarer:

  1. Riktigt bra ju!
    Jag landade precis under 15%
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      15 % är bra när man som du inte räknar med buffert- och målspar.
      Mvh
      I-US

      Radera
    2. BAM in da face PB haha, hoppas nu att dina 15% är ex. buffert- och målspar bara...

      Radera
  2. En variant på oregelbundna räkningar är att ha ett konto där man sätter in den summa man räknat ut att räkningen kommer att kosta om man delar upp den på ett år. Funkar bra för mig och jag har stenkoll på de fasta utgifterna, vilket behövs då min inkomst är väldigt låg. Men alla sätt är bra, utom de dåliga; Kämpa!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra idé :) För närvarande har jag ganska bra marginaler och dessutom har jag en månad extra att betala mina räkningar då jag betalar med kreditkort via appen Betalo. Men när jag längre fram kommer att jobba mindre får jag nog göra som du.
      Mvh
      I-US

      Radera
  3. Ser ju jättebra ut. Jag försökte fundera ut något riktigt bra spartips men kunde inte komma på något. Vi har höga bostadskostnader i Sverige, och det är inget man kan komma bort ifrån. Antar du har valt billigaste el-abonnemanget.

    Gällande din inkomst, kanske du ska särredovisa varje enskild post, då hade du t.ex. kunnat ta med "försäljning" de månader detta är aktuellt?

    Bra jobbat, en bra sparkvot helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bostaden är som du säger en hög kostnad. Jag skulle tro att en bostadsrätt med låg avgift som inte är tiptop skulle vara det mest ekonomiska. Men då jag vill ägna mer tid åt trädgården ju mer fri jag blir så känns det inget vidare att flytta till en lägenhet. Jag brukar byta elavtal via Elskling så avtalet jag har borde vara bra. Det jag kan ta tag i är bredbandskostnaden då det finns fiber istallerat :)

      Mvh
      I-US

      Radera
  4. Riktigt bra sparkvot!! Grymt också med 3 000 kr i inkomst från försäljning av saker!

    SvaraRadera
  5. Tack! Gamla stringhyllor kan man få riktigt mycket för om de är i hyfsat skick. Men nu har jag inga fler :)

    SvaraRadera
  6. Bra! Då är du på rätt väg ändå. Allt behöver inte vara regelföljande, utan det måste få vara roligt också.

    SvaraRadera
  7. Tack! Det känns som att det har gått framåt och roligt har jag också haft :)

    SvaraRadera
  8. Jag lyckas aldrig riktigt fatta hur mycket du tjänar, men det känns som att du har en väldigt bra lön för att inte arbeta heltid? Eller ett enormt underhåll? Dina inkomster ser hur som helst riktigt fina ut och jag är imponerad av såväl dem som sparkvoten. Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Att inkomsterna i juni blev så höga beror på att jag jobbade 169 timmar i maj och hade ganska mycket ob-tillägg samt att jag fick vab-ersättning för timmar jag vabbade i juni, men löneavdraget för vab kommer först på nästa lön. I fortsättningen ska jag försöka redovisa inkomsterna mer detaljerat.

      Radera