tisdag 11 juni 2019

Hur jag blev Investeringsundersköterskan

Nu är det nästan exakt 4 år sedan som jag transformerades till Investeringsundersköterskan. Innan jag stötte på konceptet ekonomisk frihet/FIRE sparade jag pliktskyldigast i fonder, i bästa fall ett par hundralappar per månad. På den tiden tänkte jag mig inte att fondsparande kunde generera passiva inkomster på det sättet som FIRE-rörelsen gör med fyraprocentsregeln. För dem som inte redan känner till det innebär fyraprocentregeln att man årligen kan ta ut 4% av sitt kapital placerat på börsen, utan att kapitalet minskar. Om det verkligen kommer att fungera beror naturligtvis på börsens utveckling samt framtida beskattning av kapital.

Hur som helst halkade jag, under våren 2015, på något sätt via bloggen Förvaringsdrottningen, in i ekonomi- och sparbloggarnas underbara värld. De första bloggarna jag hetsläste var Fri vid 42 som senare blev Fantastiska Farbror FriSnålcoachen som tråkigt nog slutat blogga, Mr. Money Mustache (MMM) och Early Retirement Extreme som verkligen är extrem och i jämförelse med den borde övriga sparbloggar kallas slösbloggar. Trots att ingen undersköterska och ensamstående mamma figurerade i ovan nämnda bloggar fann jag massvis med lärdom och inspiration och på den vägen är det.

Många av bloggarna jag sedan hittade var inriktade på utdelningsinvestering, vilket jag fastnade för, framför allt för att man då kan se lite mer positivt på kursnedgångar och hitta köplägen istället för att deppa ihop när sparkapitalet minskar. Därför sökte jag efter utdelningsinvesterare och fann då bland andra petruskoMarcus Hernhag och Dividend Mantra, nuvarande Mr. Free At 33.

Jag öppnade ISK och KF på Avanza och de första aktierna jag köpte var Atlas Copco, NCC och Realty Income. Senare blev det även konton hos Nordnet som bjöd på en gratis HM-aktie. Så jag har det nu något rörigt med aktier och fonder både på Avanza och Nordnet samt ”tvångssparande” i fonder på Länsförsäkringar bank för att få vara guldkund. Nu har jag även ett ISK på Swedbank som erbjuder courtagefritt, där jag tradar lite.

Jag har sedan 2015 jobbat på att minska mina kostnader successivt och sparar in på sådant som känns onödigt och inte ger något mervärde, vilket kan betyda olika saker för olika personer. Eftersom jag gillar att resa avstår jag inte helt från resor, men försöker hitta prisvärda alternativ. Däremot kan jag gott klara mig utan att byta ut heminredningen titt som tätt.

Efter fyra års sparande har jag nu 145 000 i aktier och 35 000 i fonder. Har även kvar lite gamla fonder sedan tidigare. Mitt utdelningsmål för 2019 är minst 6 000. 180 000 på fyra år kan ju tyckas lite i dessa kretsar där en del familjer sparar ihop detta på ett par månader. Men jag har under denna period även haft kostnader för renovering och underhåll av huset på 192 000, varav 40 000 tagits från buffert och 152 000 från min lön. Så allt som allt är jag riktigt nöjd med vad jag åstadkommit under den här tiden

8 kommentarer:

  1. Du har åstadkommit mycket och ska verkligen vara nöjd. SNYGGT jobbat!

    Du skriver något viktigt ovan - nämligen att många av de tips/tricks som dyker upp i FIRE är allmängiltiga. Allas ekonomi, ovasett, kan förbättras om man applicerar tänket. FIRE kritiseras gärna att det endast är för höginkomsttagare - icke skulle jag vilja säga.

    Jag uppskattar personliga inlägg så detta var kul att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de värmande orden! Det finns så många intressanta bloggar inom detta område, bl a din. Hoppas att jag från mitt perspektiv kan hjälpa någon att se möjligheterna även om man inte har så stora inkomster.

      Radera
  2. Fantastiskt roligt att läsa ! Bra jobbat.

    SvaraRadera
  3. Shit! Vad duktigt du är :) Tack för fina kommentaren. Jag har svarat och uppdaterat mitt inlägg eftersom stora köp skedde under dagen. Kan vara värt en svängom liksom ;)

    Keep It up!

    VÄL

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat!

    Jag är själv nybliven guldkund hos LF, stör mig på att jag måste lägga 500:-/mån på fonder, får man fråga var du lagt dina 500:-? Jag behöver tips :)

    Med vänlig hälsning aktieinvesterare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lite surt är det ju med tvångssparandet på LF, men om man kan tänka sig lite fonder kan man ju lika gärna ha dem där. Själv sparar jag 600 för närvarande i LF Global Indexnära (Lite trist nu när Avanza Global följer samma index och är avgiftsfri), Spiltan Aktiefond Investmentbolag, SPP Aktiefond Global, SEB Sverige Indexnära och LF Tillväxtmarknad Indexnära. Samtliga utom Spiltan är indexfonder. Så bra att du ställde frågañ för nu när jag går igenom mina fondinnehav på LF ser jag att de har Avanzas fonder i sitt utbud. Ska genast byta ut LF Global Indexnära med avgift 0,2% mot Avanza Global med avģift 0,05%

      Mvh
      Investeringsundersköterskan

      Radera
    2. Tyvärr verkar det inte gå att köpa Avanzas fonder via LF. Märkligt att de finns med i fondutbudet.

      Radera