lördag 8 juni 2019

6 dagar i frihet

Efter att ha jobbat många extratimmar regelbundet sedan början av mars är jag nu äntligen tillbaka på mitt ordinarie deltidsschema. Har även tagit ledigt hela skolavslutningsdagen nästa torsdag, vilket innebär hela 6 dagar i frihet. Nästan lite FIRE-känsla nu, efter att ha levt någon sorts ekorrhjulsliv de senaste månaderna. Skillnaden mot ekorrhjulet är väl att jag har kunnat spara det mesta av extrainkomsterna och inte unnat mig än det ena än det andra, vilket jag bara ser som positivt.

Men det är också tydligt att ekorrhjulslivet drar med sig extra kostnader. Jag har till exempel behövt använda bilen mer för att få ihop ”livspusslet” (detta fruktansvärda ord). Tid och ork för planering har ibland saknats, vilket lett till exempelvis ökade matkostnader. När tid och ork saknas är det lätt att komma in i en ond cirkel. I och med att jag har varit dålig på att planera maten har det inte funnits färdiga matlådor för mig att ta med till jobbet, så då har jag kvällen innan eller i värsta fall på morgonen fått ställa mig vid spisen och svänga ihop något. Trädgården har inte hunnits med och ogräset som hade gått snabbt och lätt att rensa bort tidigt på säsongen har nu vuxit sig stort och börjar kännas övermäktigt. Och så här ser det dessvärre ut på område efter område som städning, tvätt, bilskötsel, ordning och reda...

Så här vill jag verkligen inte leva mitt liv och jag är därför så glad och tacksam att jag har kommit på hur jag kan slippa det och att detta bara var tillfälligt.

Planerar mina lediga dagar.




10 kommentarer:

  1. Coolt, du kämpar på :)

    Det är så häftigt att se någon precis i uppstarten. Jag började med billiga indexfonder med låga förvaltningsavgifter. Det blev runt 4 st + en räntefond som balans och skapar en motvikt vid dippar i ekonomin. Bra att du börjat använda bilder i bloggen, brukar dra ögonen åt sig. Jag brukar klippa in mina texter i Word dels som stavningskoll, men också om typsnitten börjar strula på bloggen.

    Med indexfonder så drar dessa in runt 8% per år. Men det beror på om du satsar på att bli utdelningsinvesterare eller inte?

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  2. Tack för bra feedback och tips! Det kommer längre fram att komma inlägg om hur jag tänker när det gäller investeringar.
    Mvh
    Investeringsundersköterskan

    SvaraRadera
  3. Jag vet att det finns massor att förbättra och utveckla när det gäller utformningen och layouten av min blogg, men att jag skulle behöva kämpa med att få rätt datum- och tidsangivelser hade jag inte räknat med. Det här inlägget publicerade jag idag den 8 juni, men 7 juni visas i inlägget. Även kommentarernas tidsangivelser är felaktiga. Så om ni har någon teori om detta skulle jag bli väldigt tacksam.

    SvaraRadera
  4. Känner helt igen mig i beskrivningen av förhållandet lite tid = större utgifter!
    Och då också förstås det motsatta (ideala) förhållandet ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så att har man gott om tid så kan man minska utgifterna och det känns ju så mycket bättre också :)

      Radera
  5. Skönt med 6 dagars ledigt! Känner igen mig mycket i den beskrivningen att t ex matkostnaderna ökar när man jobbar mycket, ibland orkar man varken laga lunch för nästa dag eller laga något att äta på kvällen, så hamnar man istället med utelunch och takeaway :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren och kul att du har hittat till min nystartade blogg! Ja, så trist med ökade kostnader pga brist på tid och ork. Det är ju skillnad att någon gång unna sig ett restaurangbesök med god mat och trevligt sällskap som man sätter värde på.

      Radera
  6. Hej! Du går till: inställningar - språk och formatering, här kan du justera datum.
    Under rubriken "Teman" kan du välja anpassa, och sedan justera typsnitt, färger och bakgrundsbilder under "Avancerat". Det tar lite tid, men när man väl fått ordning på allt så skiner verkligen bloggen. Jag använder varma färger primärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu stämmer tiden förhoppningsvis. Jag körde tydligen med Stilla havs-tid :) Färger och sånt får jag fixa efterhand.

      Radera
  7. Precis vad jag skulle säga, du hade amerrrikansk tid, hade jag också till en början och jag höll nästabn på att bli inlagd på psyket innan jag fattade vilken inställning det var som gällde. Fint inlägg! Och så sant, det blir som en negativ snöbollseffekt när man springer i hjulet, allt annat laggar. Livet (särskilt om där finns barn) is a handful även utan springet.

    SvaraRadera