torsdag 20 juni 2019

En dag i livet som sparsam

Som ni som besökt min blogg förut kanske har förstått så lägger jag stor vikt vid att minimera mina kostnader så att det blir något kvar att investera. En del kanske tycker att jag borde öka inkomsterna och jobba mer istället. Men jag vill ju vara mer fri och ledig från lönearbete så varför göra mer av det jag inte vill göra? Nu har jag ändå jobbat mycket mer än jag skulle önska de senaste månaderna pga situationen på min arbetsplats med sjukskrivningar och tjänstledigheter. Dock har ingen tvingat mig att jobba extra utan jag vill ställa upp om det verkligen behövs och jag kan.

Jag tänkte i alla fall visa gårdagens frugala aktiviteter som kommer att hjälpa mig att uppnå mer frihet.

  • Frukost - Vår standardfrukost består av havregrynsgröt med hemlagat äpplemos och mjölk, en smörgås samt kaffe/mjölk och apelsinjuice.

  • Postat såld bok - En bok som låg ute på kurslitteratur.se blev såld för 91kr. Jag upptäckte att Postnords ombud kan skriva ut frakthandlingarna, så där kan man spara en liten slant.
Återanvändning av förpackning.

  • Handlat billig mat - Coop hade ovanligt många erbjudanden som passade mig den här veckan, på varor som jag ändå skulle ha köpt.
Nedsatt pris på allt, bl a 3kg potatis för 3 öre.

  • Billig transport -Jag tog en cykeltur till Postnordombudet samt Coop, istället för att ta bilen.
Cykelkorg behövs.

  • Billig lunch - Jag gjorde storkok av linssoppa till en kostnad av 4kr per portion. För att lyxa till det åt vi vitlöksbröd till, högt räknat 3kr per person.
Lunch för 7kr per portion.

I går hade jag en ledig dag och då är det lättare att vara sparsam eftersom man inte måste stressa med allt för att hinna "överleva". En härlig cykeltur i solen när jag gjorde mina ärenden, matlagning utan stress, måltider som intogs i lugn och ro, cykeltur med barnet, spelat spel med barnet samt trädgårdsarbete var sådant som hanns med som jag skulle ha missat om jag i stället hade jobbat.

8 kommentarer:

  1. Bra tips och dag! Linssoppa är gott :) Grymt billigt med potatisen!
    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar det! Ja, jag kom billigt undan med potatisen :)
      Trevlig midsommar!

      Radera
  2. Att baka eget bröd är ju också väldigt billigt, så frukost behöver knappt kosta någonting :)

    SvaraRadera
  3. Hembakat bröd är både gott och billigt :)

    SvaraRadera
  4. Härlig inspiration till hur man kan spara på kostnaderna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den uppmuntrande kommentaren! Jag tycker själv det är svårt att förklara hur jag kan spara såpass mycket som jag faktiskt gör. Numera går det mesta av bara farten. Kul om det kan inspirera :)

      Radera