onsdag 26 juni 2019

Löning = Tid för shopping

Nej, jag har inga planer på att shoppa loss på något köpcenter. Jag tycker det är mycket roligare att köpa aktier, så det blir börsen istället. Jag tjuvstartade i måndags med att köpa några Kindred och XACT högutdelande och igår blev det några aktier i Nordea. Jag skulle behöva planera mina inköp lite bättre och ska försöka ta fram en lista på vilka aktier jag vill köpa de närmaste månaderna.

I samband med löning brukar jag alltid gå igenom månadens betalningar och beräkna hur mycket jag kan föra över till Avanza/Nordnet för köp av aktier och fonder.


Saldo är efter lön, barnbidrag, underhåll för barnet samt inkomster från ev. försäljning av saker via Tradera eller fb-grupper. Jag har jobbat extra även den här månaden så det har blivit närmare heltid. Har även fått VAB-ersättning från Försäkringskassan där löneavdraget kommer att visa sig först nästa månad.

Kreditkortsbetalningen innefattar alla inköp samt de flesta räkningar som betalas med kreditkort via appen Betalo.

Vissa räkningar som gym, tandvård och välgörenhet betalas via autogiro. 

För att få vara guldkund på Länsförsäkringar bank måste man spara minst 500 kr/månad så därför har jag ett autosparande  i fonder på ett ISK.

Avida sparkonto har jag mitt målsparande som i första hand är till för resor.

Avanza och Nordnet har jag större delen av mitt aktie- och fondsparande på ISK och KF. Den här månaden blir det 11 000 kr till aktie- och fondköp, vilket jag är väldigt nöjd med.

Om några dagar kan jag beräkna sparkvoten och hoppas på nytt rekord.







8 kommentarer:

  1. Snyggt! Vid löning köper vi tillbaka vår tid - den värdefullaste och finaste tillgången man kan äga (enligt mig).

    SvaraRadera
  2. Hur mycket gör du av med på mat och annat? Vi är fyra i familjen och har en ok matbudget men alldeles för stor post med ”övrigt”. Imponerande sparat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mat och de förbrukningsartiklar som köps i livsmedelsbutiker brukar hamna runt 2000 kr/mån. Då äter barnet skollunch och några måltider inom barnomsorgen. Jag ska försöka göra en sammanställning över våra genomsnittliga månadskostnader för första halvåret och lägga ut på bloggen.

      Radera
  3. Grymt sparande och fina aktie-/ETF-köp! Bästa shoppingen att handla aktier :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är kul att få några tusen över att shoppa för :)

      Radera