fredag 14 juni 2019

Man tager vad man haver - Del1

”Man tager vad man haver” är ett uttryck som jag trodde fanns i Kajsa Wargs kokbok, men efter att ha googlat så har jag kommit fram till att det inte stämmer. Däremot förekommer på några ställen i Kajsa Wargs bok Hjelpreda i hushållningen för unga fruentimber från 1755 "Man tager, om man så hafva kan”. Detta är information som jag har hittat i Hexmasters faktoider.

För min del funkar i alla fall ”Man tager vad man haver” utmärkt när jag ska laga vardagsrätter och det är till och med min filosofi när det gäller matlagning. I går hade jag ingredienserna på bilden nedan. Jag utgick från de ingredienser som behövde användas snarast för att inte förfaras. Den här gången var det en bit något ofräsch prästost, som inte längre gick att hyvla till smörgåsen samt höstsådd asiatisk kål (kan användas på samma sätt som spenat) som finns mängder av i min trädgård.

Samtliga ingredienser.
Ost funkar ju så gott som alltid till pasta så det fick bli spagetti med en sås på kinesisk kål, typ som man stuvar spenat, med riven ost i. Hade jag haft grädde hemma hade jag slängt i en skvätt, men nu fick det duga med mellanmjölk. Resultatet blev en rätt med god marginal under tian per portion.

Barnet fick några köttbullar också.




2 kommentarer:

  1. Smart tips! Ofta blir det lätt att framför allt saker i frysen blir liggandes så länge att man till slut tänker "Ah, den är nog dålig nu så kastar den..". Man borde egentligen ha köpstopp (exkl. färskvaror) en period och äta allt som finns hemma :)

    SvaraRadera
  2. Ja, speciellt i frysen är det lätt att det blir för gammalt. Hittade just bortåt ett år gammal yoghurt i frysen som jag tänkt använda till bakning. Tog nu upp den och får se hur den verkar när den tinat.

    SvaraRadera