onsdag 10 juli 2019

Två jobb efter semestern

Efter semestern kommer jag att öka min anställningsgrad från 65% till ca 75%. Jag har tagit bort två pass från min nuvarande tjänst, men har även tackat ja till en mindre tjänst hos en annan arbetsgivare. Hos min huvudarbetsgivare kommer jag att jobba 78 timmar och hos den andra arbetsgivaren 40 timmar, på en fyraveckorsperiod. Dessutom tillkommer några sovande jourtimmar.



Varför gör jag nu så här när jag egentligen vill jobba mindre?
Den viktigaste anledningen är att mitt nuvarande jobb är rätt tufft, medan jobbet hos den andra arbetsgivaren inte alls är lika krävande. En annan fördel är att jag kommer att få friskvårdsbidrag från båda arbetsgivarna, totalt 4500kr, vilket innebär att i princip hela gymkostnaden är betald. Jag får också en något bättre timlön hos den andra arbetsgivaren. Nu har jag ju varit uppe och nosat på heltid i ett par månader, så förhoppningsvis blir det jämfört med det, mindre jobb istället.


10 kommentarer:

  1. Hej!
    Skönt att hitta ett jobb som är mindre tufft men ger bättre lön.
    Kanske går att skifta över mer tid på det på sikt?

    Nice med friskvårdsbidrag från två ställen.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid bra att ha fötter inne på olika ställen. Och som du säger så kommer det säkert möjligheter att jobba mer på det andra stället :)

      Mvh
      I-US

      Radera
  2. Du vet ju "hemligheten hos de rika": Att ha flera inkomstströmmar. Alltid bra att sprida gracerna. Och smart tänkt med friskvårdsbidraget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ännu fler fördelar som två julbord och två julklappar :) Nackdelen är väl de "presenter" med företagets logga man ibland "tacksamt" tvingas ta emot. Nu kan det bli dubbelt upp.

      Radera
  3. Stort grattis! Det låter som ett fint upplägg och riktigt nice med dubbla friskvårdsbidrag etc :)

    SvaraRadera
  4. Spännande att du kan kombinera två jobb utan att bränna ut dig. Det var inte dåligt med så mycket i friskvårdsbidrag. Här nere delar Regioner ut 1000 kr om året i bidrag som är ganska uppstyrt vad det får användas till. Jag själv har 2500 kr från min privata arbetsgivare. Det brukar mest användas till spa/massage då vare sig jag eller frun är sportiga av oss, och båda avskyr gym som pesten haha.

    DU kan ju tipsa arbetsgivaren om att sluta ge de där meningslösa prylarna. Bättre de skänker pengarna till välgörenhet eller delar ut i cash. Det gjorde mitt företag för ca 10 år sen, har inte saknar de där prylarna alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många privata arbetsgivare verkar ha bättre anställningsvillkor än offentliga. Men de flesta av mina kollegor föredrar kommunen pga större anställningstrygghet.

      Radera
  5. Tack Investeringsundersköterskan! Det är alltid inspirerande att läsa dina inlägg, detta eftersom vi båda kommer från bakgrunder där lönesättningen lämnar en del att önska. Men egentligen är det egalt hur mycket pengar vi tjänar, utan det är mer intressant att hur vi placerar pengarna. Om vi lever på knappa marginaler, men ändå lyckas åstadkomma en bra avkastning är detta great! Tack för inlägget angående; hur vi skapar en ny vardag. Jag lovar - jag kommer inte sitta hemma på händerna, utan skall sträva efter ett nytt och fint liv.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  6. Tack för fina ord! Man kommer rätt långt genom att kapa sina kostnader, framförallt de som är återkommande. Sen vill man självklart ha högre lön, men det är inte alltid lika lätt att själv påverka, i alla fall inte på kort sikt.

    Mvh
    I-US

    SvaraRadera