söndag 15 december 2019

Ett halvår med investeringsexperimentet

Då har mitt investeringsexperiment pågått under ett halvår. Jag jämför här tre portföljer, en bestående av utdelningsaktier, en med indexfonder och en med den börshandlade fonden XACT Högutdelande. Jag startade 11 juni 2019 med 2018kr i var och en av portföljerna och fyller varje månad på med 500kr i varje portfölj.

Efter ett halvår är ställningen följande:

  1. Indexfonder +7,5%
  2. Utdelningsaktier +6,4%
  3. XACT Högutdelande +4,6%



Inte helt oväntat är det Spiltan Aktiefond Investmentbolag som har gått bäst. Det är förstås lite fusk att ha med den bland indexfonderna, men skulle jag satsa på enbart fonder så skulle jag absolut ha med denna fond.


Bland utdelningsaktierna är det Latour följd av Investor och Beijer Alma som har gått bäst. Det kan ju till viss del bero på ren tur, beroende på inköpsdatum, men alla tre hör till mina absoluta favoriter.


XACT Högutdelande är ju väldigt haussad av många, men hos mig har den inte blivit någon favorit. Kanske kommer den igen vid sämre tider. 

Det ska bli intressant att se hur det kommer att gå under följande halvår när de flesta utdelningarna kommer. Mina reflektioner så här långt är att det är svårt att köpa aktier varje månad när man bara har drygt  500kr att handla för. Jag gillar ju Investor, men det är svårt att hålla på pengarna tills köpläge uppstår. I mitt "ordinarie" investerande kan jag oftast få tag på pengar eller öka belåningen vid bra köplägen. 

För övrigt så slog jag till och köpte en ny laptop under Black Weekend. Har kämpat på med min gamla laptop in i det sista utan att kunna komma ut på webben, och att lägga in några siffror i ett kalkylblad har kunnat ta en hel kväll. Kalkylerna för bloggen har jag gjort på mobilen, vilket inte är särskilt smidigt. Så nu är det betydligt lättare att göra olika uppföljningar i Excel och att skriva blogginläggen.

10 kommentarer:

  1. Tack för bra inlägg! Investor är alltid ett bra val, jag själv köper den då den är värd 596 kr med sina onoterade innehav.

    SvaraRadera
  2. Tack! Kul att du gillar det jag skriver. Ja, Investor är nog aldrig fel att köpa. Det slutar alltid med att jag ångrar när jag inte köpte :)

    SvaraRadera
  3. Detta experiment är så spännande! Utdelningsportföljen hänger på fint ändå :) Ska som du skriver se hur utfallet blir när börsen kommer in i en tyngre period samt när utdelningssäsongen rycker allt närmare.

    SvaraRadera
  4. Det här tyckte jag var högintressant läsning. Gillar verkligen utdelningsstrategin, men precis som i ditt experiment märker jag att portföljen alltid ligger precis efter index, vilket känns lite surt. Varför ska man välja det näst bästa, liksom. Kommer du att ändra din strategi något efter experimentet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt att jag kommer att ändra min strategi så småningom. Men än så länge känns det inte som ett rättvisande resultat då det har pågått alldeles för kort tid.

      Radera
  5. Hej!
    Spännande att följa.
    Måste nog ge det många år för att det ska bli en korrekt jämförelse.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tror också det behövs lång tid och större upp- och nedgångar på börsen. Helt rättvisande blir det nog aldrig :)

      Radera
  6. Jag gillar ju verkligen xact. ledsen att den kommer sist :) En fundering, hur räknas utdelningen med ? Vi får ju ut cash också på xact och utdelningsaktierna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. XACTs utdelning kommer väl inte förrän i maj eller juni, men då kommer allt på en gång. När jag jämför så jämför jag totalavkastningen så all utdelning stannar kvar på resp. konto och återinvesteras. Både fonderna och utdelningsaktierna har ju fått in utdelning under experimentets gång.

      Radera