Det första och största felet står Telia för. Då jag bytte bredband från ADSL till fiber skulle det inte vara någon uppsägningstid och jag borde alltså få återbetalning av inbetalat belopp från den dag bytet ägde rum. Detta var den 2 oktober. Jag väntade mig att få en postgiroutbetalning där man måste erlägga en avgift för att få ut sina pengar, men efter två månader hade någon återbetalning ännu inte skett, varken via postgirot eller till mitt bankkonto. Jag kunde heller inte hitta någon info när jag loggat in på Mitt Telia. Så jag ringde och fick efter 40 minuter i telefonkö beskedet att en återbetalning skulle göras till mitt bankkonto. Fick även direktnumret till Telia Reskontra om betalningen skulle misslyckas. Så Telia verkar ju medvetna om att deras återbetalningsrutin är kass. När inget hänt efter en veckas väntan ringde jag igen och fick då veta att det är något i systemet som gör att återbetalningarna fastnar, men personen jag talade med skulle mejla en annan person som hade något knep för att få igenom återbetalningarna. Man tror ju att man hamnat på Nisses Bygg och inte ett företag som omsätter miljardbelopp.
Nu har jag i alla fall fått en kreditfaktura med förfallodatum 31/12, men ingen info om vart återbetalningen hamnar. Så jag får fortsätta att bevaka spektaklet.
Nästa lilla incident utspelade sig på Willys då jag köpte ett par ekologiska äpplen för 36,90/kg. När jag efter betalning tittade på kvittot hade dessa äpplen kostat 42,29 vilket verkade orimligt, så jag bad kassörskan väga äpplena igen och de vägde inte alls lika mycket som vikten som angavs på kvittot. Troligtvis hade det legat någon annan vara på vågen samtidigt som äpplena vägdes. Detta fel har jag aldrig noterat förut och det är ju verkligen lurigt. Men jag kan tänka mig att det har hänt flera gånger. Så hädanefter kommer jag att kontrollväga allt som ska vägas innan jag beger mig till kassan.
Det tredje felet råkade jag ut för i fredags, också på Willys. Då höll svinnsmart på att bli svindyrt. Willys ville ha 27,93 för en liten kålrot som började bli gammal (fast den var helt ok). Ekologisk kålrot med ordinarie pris 39,90/kg såldes med 30% rabatt. När jag tittade på prislappen och det stod 26,93 som ett styckpris anade jag att det skulle bli fel i kassan. Jag kontrollvägde kålroten som vägde ca 400g och la den sist på bandet så att jag lätt skulle kunna bevaka det registrerade priset. Och mycket riktigt så blev det fel och jag kunde ta det direkt med kassörskan och få det korrigerat innan hon påbörjat nästa kunds köp. Det slutade med ett pris på 11kr.
Bara dessa två korrigeringar på Willys innebär att jag kan köpa en halv Teliaaktie. Mitt tips är att alltid kolla kvittot direkt och speciellt ha koll på alla varor med nedsatt pris och även kolla så att varor som vägs har rimlig vikt på kvittot. Jag har dock märkt att de flesta lite nonchalant tackar nej till kvittot. Hur gör ni som är lite mer frugala än de flesta?
Med detta inlägg vill jag också passa på att önska er alla en riktigt
God Jul
Jag är en sån som neggar kvittot i de flesta fall i mataffärer, men jag brukar kolla på displayen när varor scannas in om jag köpt något dyrt med rabatt, exempelvis lövbiff för 99 kr/kg istället för 279 kr/kg, ost för 49 kr/kg istället för 79 kr/kg, nötfärs för 59 kr/kg istället för 83 kr/kg etc.
SvaraRaderaTar emot för mycket att stanna upp en kassa i efterhand och påpeka fel för mig, även om det är korrekt gjort. Det har hänt att jag sett i displayen att det blivit fel någon gång, och då frågar jag dem direkt "Var det inte detta pris som gällde?". Har dock bara hänt någon enstaka gång vad jag sett, så jag har säkert missat en del också!
/Arbetsplanen
Ja, det bästa är om man hinner ha koll på displayen så man kan säga till direkt. Ytterligare en anledning att spara kvittot är ju om man behöver reklamera någon vara. Jag har flera gånger reklamerat direkt till tillverkaren och då behöver man ju inte stoppa upp någon kassa utan det gör man via mejl :)
RaderaJag går igenom kvitton hemma lite snabbt och nästan alltid är det ok. Att väga tar tyvärr för mycket tid och man borde väl kunna lita på mataffärer?
SvaraRaderaDet är väl en avvägning hur mycket tid man ska lägga på att kontrollera att priset blir rätt. Jag tror inte att matvaruaffärerna medvetet gör fel utan felen är troligtvis ett resultat av den mänskliga faktorn.
RaderaVi har säkert sparat 3000 spänn i år på att läsa kvitton. Maxi och City Gross är de som oftast gör fel. Ibland lägger de snarlika produkter bredvid varandra, sen en stor skylt under alltsammans 5 för 99. DÅ plockar man lite av varje och sen i kassan ingen rabatt, det gäller inte det eller det blabla. Då brukar jag ofta tjata till mig att få allt för rabattpris, ibland går det. Det ska vara lätt att göra rätt tycker jag!
SvaraRaderaDet är lätt att kolla vid kassan om de har en skärm där allt skrivs ut, men maxi har ålderdomliga kassor där endast priset visas i en grön digital display a´la 80-talet. Där måste man begära kvitto.
Kul att det är nån mer än jag som påpekar felen i kassan. Annars verkar det som om de flesta tycker att det är skämmigt som kund, när det i själva vetket är butiken som borde skämmas. Att spara 3000kr per år på att hitta butikernas fel blir om det investeras många sköna kronor vid uppnådd pensionsålder :)
RaderaIntressant inlägg! Just det fel i kassan i matbutiken var en stor anledning till att jag valde att investera i Pricer (tillverkar elektroniska hyllkantsetiketter) för länge sedan. Det känns ju märkligt att det snart år 2020 står en prisuppgift inne i butiken och en annan i kassasystemet :)
SvaraRaderaJag kollade alltid kvittot förr och det var ibland fel. Ibland trycktes det in det ekologiska alternativet (även om varan man köpt inte var ekologisk) om man köpte t ex en grönsak.
Nu brukar jag oftast inte ta kvittot, men brukar försöka kasta ett öga på displayen vid kassan under tiden varorna registreras. Om jag köper produkter á la Svinnsmart kollar jag dock alltid att det blir korrekt :)
God jul!
Frukt och grönt är nog bra att kolla för där är ju den mänskliga faktorn alltid inblandad om kassörskan måste avgöra vad det är för produkt.
RaderaGod jul!
Använder mig uteslutande av självutchekningskassor och då har man ju tid att kontrollera att det blir rätt, samt om det mot förmodan ändå blir fel så har man en "personlig personal" som tar hand om felet. Kan rekommenderas. Det är ju trots allt 2019 nu och inte 1979
SvaraRaderaGod Jul
Jag använder också självscanning i de butiker där det finns. Tråkigt nog så har inte Willys det här.
RaderaGod jul!
Kollar alltid kvittot direkt i samband med köp, och säger till direkt. Ingen skamsenhet här inte. Dessutom roar jag mig alltid med att kolla skyltarna i affärerna...ibland stämmer inte kilopriserna med det som annonseras. Håller på å dribblar med siffror dagarna i ända i mitt jobb...
SvaraRaderaJu fler som säger till när det blir fel, desto bättre :)
Radera