söndag 24 maj 2020

Frihetslängtan

Ända sedan jag 2015, genom att läsa diverse FIRE- och ekonomibloggar, fick upp ögonen för möjligheten till ekonomisk frihet har jag successivt minskat mina utgifter och ökat mitt sparande. Jag jobbade redan då något mindre än heltid och jag har inte direkt försökt öka mina inkomster, snarare tvärtom. Det är inte att bli rik på pengar som har varit målet, utan det viktiga är få bestämma själv över min tid.

Eftersom jag började alldeles för sent kommer jag att uppnå pensionsålder långt innan jag fått ihop tillräckligt stort kapital  för  att kunna leva enbart av passiva inkomster. Så ska det vara någon mening med det hela behöver jag agera snart.

Nu när sommaren närmar sig börjar jag känna hur less jag är på att anpassa livet efter jobbet. Jag är för närvarande hemma och sjukskriven för lindriga symptom, helt enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det är inte alls detsamma som att vara ledig för att man är ledig, utan känns mer som att man försöka slippa undan arbetet och att det är fel. Arbetsledaren ville dessutom bara sjukskriva mig en dag i taget ifall jag skulle känna mig frisk nästa dag. Man vill ju så gärna ställa upp och vara duktig, men jag är helt övertygad om att det är så smittan sprids vidare på arbetsplatser, när medarbetare tycker att de har så lite symptom så det kan säkert inte vara covid-19. Det har ju framkommit att många medarbetare på olika sjukhus har testat positivt utan symptom. Min tanke är att en del kanske har haft mindre symptom men att man säkert inte vill erkänna att man gått till jobbet utan att vara fullt frisk. Så, nu har jag hunnit med att vara hobbyepidemiolog också.

Hur som helst har jag nästan definitivt bestämt att jag ska säga upp mig efter sommarsemestern. Kanske hoppar jag in som timanställd då och då, kanske inte. Jag återkommer med siffror för hur detta ska gå till.

19 kommentarer:

  1. Spännande tider! Ser fram emot din strategi och lite siffror. Men mest ville jag säga grattis och krya :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Känner mig nästan färdigkryad i kväll, men det blir väl karantän och förhoppningsvis testning.

      Radera
    2. Testning får det att vattnas i min mun. Önskar mig ett antikroppstest i julklapp :)

      Gött att du är kryad.

      Radera
  2. Låter som en spännande plan ! Jag tänkte på dig när vi fick utdelning från Xact . Ska bli kul att se din nästa utvärdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var trevligt med utdelningen från Xact. Snart är det dags för månadsavstämningen :)

      Radera
  3. Jag förstår till fullo din känsla. Ibland är det nog det enda sättet, att bara hoppa av tåget. Lycka till!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! För mig har det hela tiden handlat om frihet, inte uppskjuten konsumtion. Så dags att göra slag i saken.

      Mvh I-US

      Radera
  4. Så himla rätt du tänker....tycker ju jag då som tänker helt lika :-). Jobbar också inom vården och planerar att sluta sista augusti. Har dragit ner på arbetstiden successivt de senaste 5 åren och jobbar sedan två år 50%. Ju mer tiden går desto mer känner jag att jag inte ens vill lägga 20 timmar i veckan på ett " måstejobb". Har inte heller tillräckligt med pengar om man ska utgå från 4%- regeln, men tror jag har så jag klarar med fram tills jag kan börja plocka ut pension. När man väl bestämt sig känns det underbart! Lycka till!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att vi tänker lika :) En fördel när man inte har så många år till pension är att man faktiskt vet hur mycket man kan ta ut i pension och att man inte behöver tänka på 4%-regeln. Hoppas att du rapporterar hur det går i höst när du slutar. Lycka till till dig också!!!

      Radera
  5. Spännande! Du är kanske lite äldre än jag föreställt mig? Ser fram emot kommande inlägg!

    /Frihetsmamman

    SvaraRadera
  6. Förstår och känner med dig. För mig kommer och går den där känslan av att släppa hela den här Cirkusen som mitt arbetsliv består i. Just den här årstiden tilltar den där känslan ofta. Inget undantag det här året heller. Är OTROLIGT trött och less på jobbet just nu....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här tiden på året brukar jag vara extra less på jobb. Hinner inte alls med att vara ute i den omfattning som jag skulle vilja.

      Radera
  7. Hej!
    Tråkigt att du känner så med jobbet.
    Du verkar inom en bransch där extra knäck inte bör vara något problem.

    Ska bli intressant att höra hur du gör.
    Lycka till. Gör det som känns bäst för dig. Jobb kommer finnas för dig om du ångrar dig :)

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så att jag vantrivs med jobbet. Men jag vill inte vara uppbokad hela tiden, så jag tror det blir bra att kunna hoppa in på timme då och då. Som du säger så finns det jobb i min bransch :)

      Radera
  8. Spännande och inspirerande tankar!! Som nämns ovan känns ju din bransch perfekt att anamma detta upplägg på :) Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntande ord! Jag känner mig faktiskt riktigt inspirerad att gå vidare med detta.

      Radera
  9. Grattis till att ha en nästan helt klart mål definierat! Låter super. Det är nog så nan måste göra, göra slag i saken helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för mig funkar det så. Nu känns det genast lättare :)

      Radera