lördag 13 juni 2020

Investeringsexperimentet fyller ett år

Nu har det redan gått ett helt år sedan jag startade mitt investeringsexperiment där jag jämför tre portföljer, utdelningsaktier, indexfonder och den börshandlade fonden XACT Högutdelande. Jag startade den 11 juni 2019 med 2018kr  i var och en av portföljerna och har sedan fyllt på med 500 eller 600kr varje månad. Det har hänt mycket under det här året och det ska bli intressant att följa händelseutvecklingen och hur den påverkar börsen och mina portföljer.

Den 13 juni 2020, efter ett år och 8218kr investerat i var och en av portföljerna är ställningen följande:

  1. Indexfonder 8 330 kr (+1,4%)
  2. XACT Högutdelande 7 967kr (-3,1%)
  3. Utdelningsaktier 7 560 kr (-8,0%)



Indexfonder

Om man tittar noggrant på avkastningen så finner man troligtvis att mina siffror inte stämmer. Detta beror i så fall på att jag hade fondandelar redan innan jag startade experimentet så dessa fick hänga med.

Nu ligger fonderna äntligen på plus igen. Portföljen består nu enbart av Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Avanza Global. Spiltanfonden är egentligen inte en indexfond utan består av ett aktivt urval av bolag som sedan förvaltas passivt, vilket möjliggör den låga avgiften.

XACT Högutdelande

Från början hade jag stora förhoppningar för denna ETF, men den har inte riktigt hängt med index. Å andra sidan har den i alla fall lyckats bättre än mina utdelningsbolag och det är ändå trevligt med utdelningar, speciellt under ett år som detta. Fonden delade ut 2,60 per aktie i maj, så då fick jag 145,60 som återinvesterats. Samma belopp kommer att delas ut även i september. Årets utdelningsbelopp motsvarar 4% av fondens andelsvärde vid slutet av 2019.

Utdelningsportföjen



Utdelningsportföljen har som synes gått riktigt uselt och det kan väl till viss del ha ett samband med min dåliga tajming. I utdelningsportföljen finns nu 15 olika bolag. Sedan avstämningen i april har Cibus och Tele2 kommit in. I år har det hittills kommit utdelning från Castellum, Latour, Axfood, Telia och Intrum. Nu i juni väntar jag på utdelning från Investor och Cibus. Några av bolagen kommer med största sannolikhet att dela ut enligt plan även i höst. Men de bolag som hittills ställt in utdelningen i år, bland annat bankerna, lär nog inte dela ut något i höst heller.

Slutsats
Kanske borde jag helt gå över till fonder och ägna tiden åt andra roliga saker istället.
Promenad runt Talvatissjön, Jokkmokk.


18 kommentarer:

  1. Intressant analys. Det är också här många är oense om vad som är viktigast, att hänga med värdemässigt eller att få ett stabilt kassaflöde. jag har fått några mindre begåvade kommentar om att det är skit med utdelningsaktier, för att vi ligger -17% för året, och att jag skulle satsat allt på Amazon istället. Det man inte förstår är att det (för mig i alla fall) är två helt olika investeringsfilosofier. För att ta del av en värdeökning gäller det att jag säljer en aktie, och detta vid rätt tidpunkt. Då jag har olika mycket tid att ägna åt börsen samt att jag ofta brukar göra grova feltajmingar är swingtrading inget för mig, det har jag sen länge konstaterat. Körde mycket så i början med fonder, där man sålde av efter en längre tids uppgång för att "säkra vinsten", problemet var bara att jag ofta sålde för tidigt, och tappade kanske 10-15%, och sen köpte jag mer på vägen ner, och ja.. det blev inget vidare. Det går helt säkert att lyckas med swingtrading, eller att satsa på snabbväxande bolag, men för oss passar det inte helt enkelt. Vi gillar detta med utdelningar då vi trots krisen ändå kasserat in 80000 kr detta året, i frisk cash som vi hade kunnat göra vad som helst med, utan att tvingas sälja med förlust för att få ut en krona.

    Såklart har vi gått på några nitar under årens lopp, senast är det ju oljepriset som ställer till det, om man bortser från Corona. Inte lätt att veta vilken sektor som är stabilast över tid sett till utdelningar, och där sprider vi riskerna i olika branscher och valutor.

    Visst, vi tappar kanske några % i avkastning men det får det vara värt för att slippa att tajma marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig helt och det är ju just kassaflödet som är grejen med utdelningsaktier. Att försöka ta hem värdeökningen har jag för det mesta misslyckats med och om jag någongång lyckats har jag sedan köpt något annat som sedan gått med förlust. Samtidigt vill man ju inte att aktierna ska minska i värde på lång sikt, för då kan man ju lika gärna sätta pengarna på sparkonto och ta ut några procent per år.

      Radera
  2. Jag har i stort sett samma åsikt som Snålgrisen. Däremot har jag tveklöst goda erfarenheter kring värdeökningen från den tiden då jag i princip bara ägnade mig åt olika typer av fonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fonder är ett mycket bra alternativ och utdelningar är trevligt, men inget hindrar ju en kombination av båda.

      Radera
  3. Hej!
    Intressant utveckling. 1 år är ju som sagt alldeles för tidigt för att dra några slutsatser. Ska bli kul att se när detta projekt är inne på sitt tionde år :)

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se hur jag gör när mitt liv går in i en ny fas till hösten :)

      Radera
    2. Otroligt spännande att höra om den nya fasen och hur du upplever den. Så kanske jag vågar ta steget. Promenerar du ofta runt den där Sjön i Jokkmokk ?

      Radera
    3. Jag bor tyvärr långt från Jokkmokk, men hoppas kunna göra lite fler resor inom Sverige snart :)

      Radera
    4. Gjorde lumpen inom Flygvapnet så då var man däruppe på Jokkmokksbasen ibland. I övrigt är Jokkmokk en vit fläck på kartan för mig personligen....

      Radera
    5. Jokkmokk är riktigt trevligt som turistort, med fjällbotanisk trädgård, fjäll- och samemuséum och den fina naturen.

      Radera
  4. Väldigt spännande projekt! Instämmer med Snålgrisen ovan, just det här exceptionella året har nog inte varit till fördel för utdelningsaktierna men indexfonder är riktigt fina grejer att ägna sig åt med :)

    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!
      Fonderna har klarat sig riktigt bra så det kan hända att jag viktar upp fonderna lite i mitt ordinarie sparande.

      Radera
  5. Det här är intressant för jag är fortfarande lite på gärdsgårn'. Det har blivit mestadels indexfonder sidta åren men jag har inte velat släppa direktägda utdelande svenska aktier. Som Snålgrisen men i mindre skala har jag haft tanken att få igång en någorlunda ström av utdelningar så småningom och ändå ha kvar aktierna till arv.
    När jag nu kollade på fem år så har de diektägda aktierna i aktiedepå gått +64% (om jag litar på Nordnet) och aktiefonderna i ISK har gett ca +55%. Det var lite förvånande att depån gått bättre men det verkar ju då inte som en helt galen strategi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att din depå går så bra! Precis som du tänker jag att det inte är så dumt med en inkomst i form av utdelningar men ha kvar aktierna i många år.

      Radera
  6. Min uppfattning är nog att det inte är så svårt att följa index rätt skapligt men Något som talar emot utdelningsinvesterande är att det så småningom är en del beslut som måste tas när företag verkar börja gå utför. Jag har svårt att släppa mina innehav. Mina Ratos är ner 80%. Men snart vänder det! Ska man ha någon slags fast taktik för när man ska sälja? Vet inte riktigt hur den ska se ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är det så att man kan behöva sälja vissa bolag. Som tur var hade jag bara haft Ratos en kort tid när jag insåg att det inte gick så bra. Däremot hade jag kvar några MQ, med en förlust på 90% när jag till slut sålde.

      Radera
  7. Jag tycker det är bra att reflektera över vad man själv tycker är roligt, precis som du gör i inlägget. Aktier och den tid de kräver är absolut inte för alla, och om fonder ger möjlighet till både tryggare avkastning och säkrare utdelning är det kanske vägen att gå.

    Nu hade antagligen dina aktier gått utmärkt i ett annat börsklimat så det är ju inget fel som gjorts från din sida. Precis som Snålgrisen skriver är det bara kanske just det man vill slippa bry sig om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju att det är kul med utdelningar så jag kommer säkert att ha utdelningsinvestering som huvudspår ett tag till, men inget säger ju att man måste ha alla ägg i samma korg.

      Radera