fredag 8 oktober 2021

Summering av september

Inlägget innehåller reklamlänkar till Avanza, Rocker och Vimla.

Det känns som om tiden bara rusar iväg och många regndagar gör  att det inte har blivit lika mycket gjort i trädgården som jag hade önskat. Så nu har ytterligare en månad passerat och det är dags att gå igenom räkenskaperna. Sparkvoten för september slutade på 23%, vilket jag är väldigt nöjd med, men jämfört med augusti då sparkvoten var 65% är det ju riktigt dåligt och värre kommer det att bli. Egentligen har jag ju tänkt att sparkvoten ska ligga kring noll, när jag inte längre har fast inkomst från arbete. Nu blickar jag fram mot några månader med stora utgifter så jag kommer nog att närma mig noll innan året är slut, i alla fall.


Inkomster

Inkomsterna på totalt 17 770 kr består av lön, barnbidrag, underhåll för barnet och diverse mindre extrainkomster. För lönen har jag jobbat 112 timmar, vilket är något mer än jag skulle vilja, men det är ge och ta som gäller, så ibland får man ställa upp lite extra.

Extrainkomsterna från Rocker betalkort, Komplett kreditkort och Vimla är helt passiva. Från Rocker har jag kommit upp i 7% bonus på mina kortköp och här kan ni läsa mitt inlägg om hur det fungerar. Vimla ger 10 kr i  rabatt per månad för varje ny kund man värvar via inbjudningslänk. Genom min länk får du 50% rabatt och 30 GB extra surf i 4 månader och kan själv värva via din inbjudningslänk.

Utgifter

Utgifterna slutade på 13 640 kr, vilket är en ökning med 67% jämfört med utgifterna i augusti som blev 8 173 kr. Det är framför allt boendekostnaden som är hög, dels på grund av flera kvartalsfakturor, dels av att amorteringen på 2 000 kr kommit tillbaka.

Bilen har fått  sig en basservice på Vianor med oljebyte och koll av ett antal punkter. Denna service som kostar 1 495 kr är klart billigare än märkesverkstadens enda alternativ som ät fullständig service för drygt 5 000 kr. Då jag kör max 400 mil om året känns det som överkurs att göra en 2000-mila service varje år. 

Månadens onödiga kostnader var restaurangbesök, fika för barnet i samband med läkarbesök samt hobbymaterial.

Investeringar

Mitt kapital har, inte helt oväntat, utvecklats negativt i september, från drygt 560 000 kr till ca 537 000 kr. Inga uttag har gjorts utan minskningen beror helt på börsnedgången. 

Under månaden har jag börjat sälja av XACT Norden Högutdelande och i stället köpt SBB, Bonava, Svolder, Axfood, Investor och Cibus.

Sparkontot är intakt än så länge och ska fungera som buffert för utebliven inkomst, större oregelbundna utgifter som semester eller husunderhåll, men även för aktieköp vid en större börssättning.

Denna månad avslutar mitt första år utan fast anställning och mitt kapital i form av aktier, fonder och sparkonto har ökat från ca 418 000 kr till 537 000 kr. För den som inte vet så är jag numera timanställd på min gamla arbetsplats och får då och då erbjudanden om att hoppa in, vilka jag kan välja att tacka ja eller nej till.



Rocker har ett erbjudande där nya användare efter tre genomförda köp får 500 kr insatt på kortkontot. Erbjudandet gäller mellan 26/7 och 31/10 och max 20 000 kunder. Kanske har 20 000 användare redan uppnåtts, men hursomhelst så tycker jag att bara bonusen 0,5% på ett gratis betalkort är bra och det borde inte vara omöjligt att värva åtminstone någon person och på så sätt öka sin bonus. 




11 kommentarer:

  1. Det är ju lysande !! Du har styrt ditt eget liv i högre grad, med större frihet OCH har blivit rikare under året.

    Grattis !! Något liknande är vad jag hoppas på när det blir min tur att hoppa av från Hamsterhjulet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Ja, det känns ju onekligen märkligt att en timanställd undersköterska kan bli mer än 100 000 rikare på ett år, men det är ju mest tur att börsen har gått så bra senaste året. Om ytterligare ett år kanske jag är 100 000 fattigare ;)

      Med alla dina 200 aktieinnehav kommer det nog att gå alldeles lysande!

      Radera
    2. 181 är det nu. Överdriv inte. Förra veckan var det bara 180 men så köpte jag in mig i ett nytt innehav.

      180 + 1 = 181

      Men sånt där kan ju du sedan länge.

      Radera
  2. Hej IUS!
    Så häftigt att du kört på under ett helt år nu. Riktigt inspirerande.
    Kul att portöljen dessutom fortsätter att växa, bra jobbat!

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på panelundersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?!
      Ja, första året har gått riktigt bra och det beror till stor del på all inspiration från FIRE- och ekonomibloggar som din :)

      MVH I-US

      Radera
    2. Tack, det finns så oerhört mycket inspiration hos våra bloggkollegor. Det är så kul!

      Du är ju en grym inspirationskälla!
      Mvh PB?

      Radera
  3. Grymt bra! :-)
    Jag kör också på Vimla! men tycker de borde ordna så att tipslänken blir anonym. Tror fler skulle tipsa om dem då! Har varit i kontakt med dem förr och de skulle "kolla på det".
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Ja, har för mig att det bara var förnamnet som dök upp när jag la ut tipslänken för nåt år sen.

      Radera
  4. Jättebra! Dock hade jag nog inte valt att se fika med barnet som en "onödig" utgift. Den fyllde nog sin funktion och resulterade i ett litet leende... :)

    Angående tipslänkar verkar det knepigt att få dessa anonyma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      När det gäller fika har du nog läst för många av Aftonbladets offerkoffeartiklar ;) Men egentligen håller jag med dig för självklart gav det värde med fika på sjukhuset. Jag har heller inga problem med att lägga pengar på något som känns viktigt, men jag kan ändå se det som onödiga kostnader som man klarar sig utan om det kniper.

      Radera
  5. Hej, tack för en intressant blogg �� Har en fundering om du känner för att svara på den: Ser att du får både barnbidraget samt fkassans summa för underhållsbidrag, bor barnet endast hos dig 100% då, eller har den andra föräldern barnet ibland? Typ varannan helg eller liknande. Har själv mitt barn mest (den andra föräldern varannan helg) och undrar hur andra lagt upp detta med underhållsbidrag etc. Vad som är rimligt. Jag får 1800 i underhållsbidrag samt halva barnbidraget, den andra föräldern har lite mindre i lön än mig (men skiljer inte så mycket, jag har inte heller mycket i inkomst) och vill inte blanda in fkassan då hen är rädd att få mindre pengar (tex i bostadsbidrag).

    SvaraRadera