lördag 14 september 2019

Investeringsexperimentet - 3 månader

Här jämför jag tre portföljer, en bestående av utdelningsaktier, en med indexfonder och en med den börshandlade fonden XACT Högutdelande. Det skall inte ses som en objektiv jämförelse utan är för min del mer en kul grej för att öka motivationen. Jag startade den 11 juni i år med 2018kr i var och en av portföljerna och har därefter fyllt på med 500kr vid varje månadsskifte.


Vid experimentets start stod OMX30 i 1593 och som lägst var indexet nere i 1476 den 15/8. Den 13/9 har OMXS30 gått upp till 1665 och har alltså ökat med 4,52% sedan start.

Så här ser resultatet ut efter tre månader:

Utdelningsaktier
Castellum, SHB, Investor, Axfood, Beijer Alma, Kindred, Betsson, Swedbank, Hemfosa, Telia.
Totalt investerat: 3 518kr
Värde 13/9 2019: 3 529kr
Ökning: 0,31%

Indexfonder
Avanza Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag (Obs! Ingen indexfond), SEB Sverige Indexfond, LF Sverige Indexnära
Totalt investerat: 3 518kr
Värde 13/9 2019: 3 674kr
Ökning: 4,43%

XACT Högutdelande
Totalt investerat: 3 518kr
Värde 13/9 2019: 3 577kr
Ökning: 1,68%

Till glädje för alla indexkramare leder nu indexfondportföljen, fast den får lite hjälp av investmentbolagen i Spiltans fond. Själv tror jag att utdelningsportföljen på längre sikt kommer ikapp, om börsen fortsätter att gå bra.

Vid förra jämförelsen, efter två månader var OMXS30 nere i en botten, så även mina experimentportföljer. Nere i bottenläget var det indexfonderna som hade klarat sig bäst och utdelningsaktierna hade gått riktigt dåligt, mycket beroende på Kindred och Betsson som började backa redan innan den lite större börsnedgången. Nu minskar deras vikt allteftersom jag fyller på med annat. Jag passade på att köpa Castellum och Hemfosa tidigare i veckan när fastighetsaktierna gick ner något.

Nu närmast ser jag fram emot utdelningen från Castellum i slutet av månaden.

2 kommentarer:

  1. Kul att se utvecklingen. Hur länge ska du köra ditt experiment?

    Mvh Indexkramaren ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Indexkramaren :) Jag tänkte faktiskt både på dig och Fru EB. Jag har inte bestämt någon slutlig tidpunkt utan ser experimentet som en del i mitt ordinarie investerande. Det är ju egentligen samma bolag och fonder som jag redan investerar i. Men beroende på utfallet i experimentet kanske jag kommer att ändra viktningen av aktier resp. fonder.

    Mvh I-US

    SvaraRadera