söndag 1 september 2019

The svennebanan way of sparkvot

Min sparkvot för augusti landade på ynkliga 14%. En vanlig svennebanan, som följer sparekonomernas råd att spara 10% av lönen skulle väl vara helnöjd med resultatet. Och det är faktiskt jag också då jag och barnet i augusti lagt 15 000 kr på semester. Mer om semestern kan ni läsa här.


Då jag inte har någon budget hade jag faktiskt räknat med negativ sparkvot. Så det var ändå glädjande att jag lyckades nå den sparkvot som alla svennebananas har som sparmål. Den totala sparkvoten för 2019 är nere på 45% och nu är det bara uppåt som gäller.

9 kommentarer:

  1. Riktigt bra att få till den sparkvoten med 15 000 kr på reseraden :) Grymt jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, riktigt häftigt att veta man har råd att göra en rejäl semesterresa varje månad. Fast det skulle ju inte bli så mycket sparat då :)

      Radera
  2. Grymt! Fråga - har du barnsparande och räknar du i så fall med det i sparkvoten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har barnsparande i KF som jag räknar med i sparkvoten, men inte som en tillgång.

      Radera
    2. Aha! Ytterligare en variant. Vi sparar hela barnbidraget men vi undantar det som inkomst, vi har räknar inte med det sparandet i sparkvoten och barnsparandet är heller ingen tillgång. Funderar på hur vi ska göra i framtiden.

      Radera
  3. Svar
    1. Tack! Men det får inte bli en vana att slösa så :)

      Radera
  4. Det ser väl bra ut? Vår budget brukar alltid skena iväg under sommaren, då det dessvärre kostar en del att glida runt på t.ex. Norrmalm eller Skeppsholmen när man besöker Hufvudstaden. Och då ska vi inte ens tala om etablissemang som t.ex Kolmården, Legoland etc. Jag har mer eller mindre accepterat att kostnaderna kommer att öka rejält, och försöker istället plocka bort de allra värsta utläggen, som t.ex. en heliumballong med Peppa Gris för 110 kr. Där tar det stopp helt enkelt. Eller ett glas rödtjut för 150 kr glaset på nån flådig uteservering runt Stureplan. Vi bytte också en trerätters middag för en vanlig turkpizza när vi bodde på hotell.

    Det är en månad om året det blir lite dyrare, knepet är att hålla igen under de andra 11, speciellt runt jul och nyår då det verkar "förväntas" att man ska handla som aldrig förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst kostar det att besöka nöjesparker, bo på hotell och äta ute, men jag tror som du säger att man bara för att man lagt mycket pengar på det så behöver man inte go all in och kosta på sig precis allt onödigt. Skippa den sista dyra middagen, glassen, sockervadden, ballongen eller vad det nu kan vara :)

      Radera