måndag 17 februari 2020

Investeringsexperimentet - jämnt i toppen

Då var det dags igen för den månatliga avstämningen av mitt investeringsexperiment där jag jämför tre portföljer, en portfölj bestående av utdelningsaktier, en med indexfonder och en med den börshandlade fonden XACT Högutdelande. jag startade den 11 juni 2019 med 2018kr i var och en av portföljerna och fyllde under det första halvåret på med 500kr varje månad. Nu har jag ökat till 600kr per månad så att det är möjligt att köpa en Investoraktie om jag skulle vilja det.

Den 15 januari, efter 8 månader och 6118kr investerade i var och en av portföljerna är ställningen följande:
  1. Indexfonder  6977 kr (+14,0%)
  2. Utdelningsaktier 6967 kr (13,9%)
  3. XACT Högutdelande 6790 kr (11,0%)



Samtliga fonder har gått bra, men som vanligt så har Spiltan Aktiefond Investmentbolag gått lite bättre än de riktiga indexfonderna. Jämfört med OMX 30 GI så har fonderna lägre volatilitet, vilket knappast kommer som en överraskning. Jag har varit lite dålig på att köpa fonder den här månaden så det finns 568kr kvar att handla för. 


.
Det verkar som om utdelningsaktierna går bra samtidigt som börsen i sin helhet går bra. Eftersom jag har utdelningsportföljen på Swedbank finns det tyvärr inget diagram där man kan jämföra portföljen mot olika index.  De bolag som backat under den senaste månaden är Beijer Alma, Resurs och Axfood.  Den här perioden har jag fyllt på i Resurs och Investor. Jag tycker nästan alltid att Investoraktien känns dyr, men det visar sig alltid efteråt att man ändå borde ha köpt och den handlas ju ändå till substansrabatt. Nytt bolag i portföljen är Intrum.


När man jämför XACT Högutdelande med OMX så kan man se att även den, liksom indexfonderna har lite lägre volatilitet och kan vara ett mindre riskfyllt alternativ. Och det jag framför allt gillar med fonden är utdelningen.

Nu när det snart är utdelningssäsong ska det bli extra spännande att se om utdelningsportföljen kan ta sig förbi fondportföljen. Lite beroende på hur det går för de olika portföljbolagen får vi se vad det blir för köp under nästa period. Är det någon bransch eller något bolag ni saknar som borde vara med i en utdelningsportfölj?

10 kommentarer:

  1. riktigt spännande :) Härligt med vår och utdelningar .

    SvaraRadera
  2. Jag tror eg att det är väldigt effektivt med fonder, blandning av index och mer aktivt förvaltade som Spiltan IB, SwedRob Ny Teknik, DNB Tech Retail, MS INVF Glob Opp etc. När jag körde på det konceptet blev utvecklingen mycket god. Nu kör jag helhjärtat på ffa utländska utdelningsaktier. Kände mig liksom "instängd" på ngt vis när det var 100% fonder.

    Blev glad när jag såg att du lagt till mig i din lista. Själv är jag oerhört dålig på detta med bloggande och att administrera det hela. Så fort jag kommer på hur man ska hantera allt lägger jag naturligtvis in dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fonder är säkert bra, men jag har tidigare aldrig lyckats något vidare med att välja aktivt förvaltade fonder, så jag håller mig till indexfonder och Spiltan. Hade det inte varit för att det är så kul att få utdelningar så hade jag säkert gett upp investerandet för länge sen.

      Haha, jag tror att vi är på ungefär samma nivå när det gäller bloggadministration. Jag skulle vilja ha någon form av meny där man kan komma till mina portföljinnehav, mål, strategi mm. Men jag har ännu inte lyckats lista ut hur man gör :)

      Radera
  3. Va !?? Din blogg som förefaller så proffsig. Jag höll på att svimma när jag lyckades få till en lista till vänster med mina innehav, bara lite jobbigt när det är eko...Innehav Innehav. Men det bjuder jag på. Eller chocken när jag lyckades få in Norrskensbilden !! Nu törs jag inte röra nånting längre. Menyer och flikar får de professionella IT-människorna pyssla med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var vänligt att kalla min blogg för proffsig, men jag kan nog inte hålla med. Själv vågar jag inte heller röra något i bloggen utan jag har lagt upp ytterligare en blogg som är lösenordsskyddad där jag kan prova utan att det gör något om det blir fel.

      Radera
  4. Kul att läsa om hur det går! Hoppas semestern var bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, själv tycker jag det ör kul att jämföra. Tack, vi hade en väldigt lyckad semester med sol och fin skidåkning.

      Radera
  5. Det är tight i toppen, ser redan framemot nästa uppdatering :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag kollade imorse hade utdelningsportföljen gått förbi fondportföljen :)

      Radera