måndag 24 februari 2020

Mina Innehav

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Avanza.

Här presenterar jag min portfölj som den ser ut för närvarande. Den består av ca 80% aktier, företrädesvis utdelningsaktier, samt 20% fonder. Det totala värdet var i slutet av förra veckan ca 285000 kr. Jag har aktier i över 50 bolag, vilket innebär att jag inte har stenkoll på alla.

Aktier och börshandlade fonder  Andel
Investor A 11,2%
Johnson & Johnson 7,7%
Realty Income 6,0%
Healthpeak Properties  5,3%
Castellum 5,0%
XACT Högutdelande 3,5%
AT&T 3,3%
Axfood 2,9%
NCC B 2,6%
Muenchener Rueckversicherungs  2,5%
Handelsbanken A 2,5%
STAG Industrial 2,5%
Omega Healthcare 2,5%
Nobina 2,4%
Pimco Corporate & Income Opp. 2,4%
K2A Pref 2,3%
Nordea 2,3%
Skanska B 2,0%
Atlas Copco B 2,0%
Main Street Capital 1,9%
Amgen 1,9%
SEB A 1,9%
EPR Properties 1,8%
Resurs 1,7%
Brookfield Renewable Partners 1,7%
Latour B 1,6%
Telia 1,4%
H&M B 1,3%
Kindred 1,3%
Peab B 1,2%
Volati Pref 0,9%
Industrivärden C 0,9%
Alm Equity Pref 0,8%
HiQ 0,8%
JM 0,7%
Sampo 0,6%
Swedbank A 0,6%
Beijer Alma B 0,5%
Micron Technology 0,5%
Clas Ohlson B 0,5%
Epiroc 0,5%
Stora Enso 0,5%
Millicom 0,4%
Blackrock Health Sciences Trust                  0,4%
Intrum 0,4%
VF Corporation 0,4%
Midsona 0,3%
Mowi 0,3%
ABB 0,3%
Emerson Electric 0,3%
Fortum 0,3%
NIBE 0,2%
Kinder Morgan 0,2%
Pfizer 0,2%
Betsson 0,0%


Fondinnehav Andel
LF Global Indexnära 32,9%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag   19,4%
LF USA Indexnära 18,8%
SPP Aktiefond Global 8,7%
SEB Sverige Indexfond 6,3%
LF Tillväxtmarknad Indexnära 5,4%
Avanza Global 4,2%
Handelsbanken Sverigefond Index Criteria  2,4%
LF Sverige Indexnära 1,7%
Spiltan Aktiefond Sverige 0,2%

Förra året fick jag ca 6700 kr i utdelning och i år hoppas jag få minst 8700kr. Om jag räknar med att vid slutet av året  ha ett fondkapital på 70000kr har jag enligt fyraprocentsregeln en passiv inkomst från fonderna på 2800kr, vilket ger en årlig passiv inkomst på totalt 11500kr.

Största delen av aktieportföljen har jag på Avanza.

19 kommentarer:

  1. Intressant. Många vettiga bolag där. Gissar att du köpte Pimco-ETF-en innan Avanza ströp denna möjlighet? Du kan inte använda ditt samarbete med dem för att se till att öppna upp denna möjlighet igen, då jag tror att det kommer att ligga dem i fatet, i och med att ETfer blir mer och mer populära. Jag har gnällt en del på dem kring detta men för till synes döva öron. Det är extra irriterande att de inte talar om att den inte går att köpa förrän du har skrivit in antal och tryckt på köp. Om pappret inte går att köpa, disabla för bövelen knappen... :)

    Undrar varför du har så många Sverigefonder? Antar du har bytt under åren till olika?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl också klaga lite hos Avanza, men tror knappast att det hjälper. Vet knappt varför jag har så många Sverigefonder. Kommer nog att minska på indexfonderna. När jag kikar lite snabbt på hur Sverigefonderna presterar så har ju Spiltan Aktiefond Sverige presterat bra mycket bättre än indexfonderna, med hög avgift förstås, men då får man ju nåt för pengarna :)

      Radera
  2. Jag har inte koll på preffar eller konsultbolagen. I övrigt en mycket intressant mix av svenskt och utländskt där jag personligen delar många av innehaven. Över tid med återinvesteringar kommer det där att bli en solid pengagenerator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började köpa preffar ganska tidigt, men sålde tyvärr av en del när jag trodde att de inte kunde stiga mer, men det visade sig vara ett felaktigt antagande. Nu känns de i alla fall väldigt dyra och det kan vara bra att ha koll på inlösenpriser.

      Radera
  3. kul att se din lista ! jag köpte också Muenchener Rueckversicherungs för ett tag sen. den verkar lovande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att det kommer att bli en stabil utdelningshöjare :)

      Radera
  4. Intressant och trevlig portfölj. Ja har också 0,0% i Betsson ;-)

    //Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte några Betsson vid precis fel tillfälle. Lessnade för ett tag sen på den trista utvecklingen och sålde alla utom en. Det skulle jag inte ha gjort för sen dess har kursen ökat, inte idag förstås. Hade varit bättre att sälja alla så jag slapp se det :)

      Radera
  5. Oj, vilken lista. Många bolag som jag helt missat.

    Hur mycket tid lägger du på att följa upp bolagen du investerat i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som lite väl många bolag och jag borde nog sätta upp lite fler riktlinjer för mina investeringar. Svårt att säga hur mycket tid jag lägger ner. Jag följer nyheterna på Avanzas nyhetssida Placera, läser ekonomibloggar och lyssnar på någon podd. I år tänkte jag sätta mig in lite mer i hur man analyserar bolag.

      Radera
    2. Det är riktigt roligt när man hittar något bolag man tror på, men mina planceringar hamnar mest i fonder numera. Praktiska försök har visat att det inte är min starka sida att hitta enskilda aktier att satsa på...

      Radera
  6. Hej I-US!
    Härlig samling av aktier. Kommer nog bli bra i långa loppet.

    Skönt med lite fonder också.
    JAg kör bara aktier men har faktiskt börjat fundera på om jag ska spara i någon fond också.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nästan som en fond när man har så många aktier. Ibland funderar jag på om jag bara skulle ha några investmentbolag, men jag tror att jag bevöver de frekventa utdelningarna för att hålla motivationen uppe.

      Mvh I-US

      Radera
  7. Fin lista med en hel del innehav som vi delar!

    Fanns också en del jag inte känner till sedan tidigare (t ex Healthpeak Properties) som jag ska spana in :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Healthpeak Propertes är en REIT som tidigare hette HCP, kanske mer bekant?

      Radera
  8. OT: Har äntligen lyckats lära mig hur man skapar en oerhört extremt basic läslista. Så har naturligtvis nu lagt till din blogg. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Alltid kul när man lyckas med något nytt :)

      Radera