lördag 28 mars 2020

Jag vidtar åtgärder

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Avanza. Jag har större delen av min aktieportfölj på Avanza.

Mitt mål med aktieinvesteringar har i första hand varit att skaffa mig en passiv inkomst via utdelningar. Vid mindre börsnedgångar har jag kunnat köpa aktier med högre direktavkastning, men det har tyvärr inte fungerat vid nuvarande börskrasch. Bolag efter bolag har tagit tillbaka sina utdelningsförslag innan respektive årsststämma. Inte ens Investor verkar man kunna lita på då bolaget igår meddelade att man skjuter på årsstämman och utvärderar utdelningsförslaget. Och nu har jag lessnat. Jag kommer definitivt inte att köpa några fler aktier i svenska banker, gäller även flera andra svenska bolag. Jag har stått ut med att Skanska och NCC sänkte sina utdelningar rejält redan förra året och accepterar att det kan komma sänkningar om det är det bästa för bolaget. Men jag har fått nog, för sänkningar är inte det bästa för mig eftersom jag vill ha stabila utdelningar. Så i fortsättningen kommer jag istället att i första hand köpa preferensaktier eller D-aktier och framför allt amerikanska utdelningsaristokrater. Utdelningsaristokrater har ju inte varit direkt billiga, men nu har även dessa fått se sina kurser sjunka, så jag tror att det kan vara köpläge där.

Jag äger sedan tidigare följande utdelningsaristokrater:

Johnson & Johnson
AT&T
Realty Income
VF Corp
Emerson Electric

Den här veckan har ytterligare en utdelningsaristokrat fått plats i portföljen, nämligen Bank of Nova Scotia, ett bolag som har betalat utdelning till aktieägarna sedan 1833, lite oklart om utdelning gjorts varje år. Under de senaste 45 åren har utdelningen höjts 43 gånger. Direktavkastningen är drygt 6% och jag kommer att få min första utdelning 28 april.

Jag har även köpt några Heimstaden Pref  vilket borde vara relativt riskfritt då det rör sig om bostadsfastigheter.

Alla mina amerikanska bolag har meddelat att de betalar utdelning i april och AT&T meddelade idag att man delar ut 0,52 USD 1 maj. Bolaget betalar utdelning kvartalsvis och utdelningen höjdes senast vid förra utdelningstillfället i februari.

Så här har min utdelningar sett ut hittills.

Mitt utdelningsmål på 8700kr för år 2020 kvarstår och jag kommer att göra allt för att det ska uppnås.

Första kvartalet har börjat bra, inga indragna utdelningar påverkar årets första kvartal.

Jag ger mig själv delvis icke godkänt när det gäller val av utdelningsaktier. De av mina svenska bolag som  levererat enligt förväntan är Castellum och Axfood samt de bolag vars preferensaktier jag äger. Alla utländska bolag, har hittills levererat och det ska bli intressant att se hur Sampo och det tyska försäkringsbolaget Muenchener Rueckversicherungs kommer att göra med utdelningen. Jag räknar med att några av mina amerikanska bolag kommer med sänkningar, men jag skulle bli väldigt besviken om någon av utdelningsaristokraterna sänker utdelningen.

Hur har det gått för er som kallar er utdelningsinvesterare?


Det som skrivs i den här bloggen är ingen rådgivning. Att handla med aktier innebär alltid en risk.

12 kommentarer:

  1. Hehe, fin avslutning där "Hur har det gått för er som kallar er utdelningsinvesterare"? Jo, får man inga utdelningar kan man nog inte kalla sig utdelningsinvesterare :)

    Skämt å sido, det är en unik situation som infinner sig nu men det faktum att många bolag drar tillbaka sina utdelningsförslag gör ändå att många "sanningar" har kastats upp i luften. Jag har förberett ett inlägg imorgon som gör att jag till följd av delvis detta gör ny ändring i min portföljstrategi.

    I gårdagens inlägg gjorde jag en vinstvarning avseende mitt utdelningsmål för 2020. Målet var 445 000 kr och nu taktar jag mot 381 000 kr. Dock kommer säkert denna siffra att sjunka ytterligare.

    Det hela blir ju inte bättre av att politikerna ska "göra politik" av utdelningarna. Det är definitivt bolag, t ex storbankerna, som skulle kunna dela ut men det blir alldeles för mycket badwill av att dela ut.

    Tack för tips med Nova Scotia, det låter intressant. Jag har faktiskt varit kund i den banken en gång i tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att läsa ditt inlägg imorgon. Det är ju lite märkligt i Sverige att aktieägarna får del av vinsten i form av utdelning så sent. Vad jag förstår får man utdelningen tidigare i USA och då kan man inte göra som de svenska bankerna och dra in utdelningen i sista minuten.

      Radera
  2. Jag har ju raljerat lite i tidigare inlägg att nu har man blivit en värdeinvesterare när nästan allt svenskt man köper slopar utdelningen. Men de kommer nog tillbaka när det lugnat sig. Fram till dess får vi nöja oss med 50% ränta på de investerade pengarna istället :) även fast det inte är min avsikt att prioritera just det.

    Det ska bli intressant att se hur US aristokraterna gör den närmaste tiden. Även jag köper nu amerikanska kungar och andra aristokrater som fallit från himlen. Hoppas de faller några gånger till de närmaste månaderna nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns ju lite galet att kalla sig utdelningsinvesterare när man knappt får några utdelningar längre.

      Radera
  3. Hej, det är en uppgiven situation just nu. Precis framme vid att på riktigt börja dra in lite större summor och så händer detta. Det är total ignorans mot aktieägarna när regeringen lägger sig i utdelningarna. Går inte att lita på något alls längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bankernas indragna utdelning hade jag inte räknat med.

      Radera
  4. Hos oss är det 7 av 45 bolag som gjort någon förändring med sin utdelning, ett kanadensiskt midstreambolag, en amerikansk REIT och 5 svenska.

    Att man tänker om kring utdelning är dessvärre helt naturligt då denna är det s.k riskkapitalet. Jag skrev lite om detta idag på bloggen. I bistra tider kommer utdelningarna att sänkas, det är inget konstigt med det. Det som är lite extra obekvämt denna gång är att man slopar förra årets utdelningar som faktiskt inte har något att göra med detta årets eventuella vinst.

    Man får se det som att pengarna inte försvinner någonstans utan finns kvar i bolaget. Antingen räddar de verksamheten eller delas de ut vid ett senare tillfälle. Det vore t.ex. tråkigt om HiQ fick sparka en massa duktiga medarbetare pga detta, det gör ju bolagets framtidsutsikter betydligt sämre. Att de håller utdelningen som krigskassa för att antingen använda den eller till att dela ut senare det är helt ok för mig. Allt beror ju på hur länge denna lock-down i samhället ska vara.

    Kan till viss de förstå regeringens reaktion om bolag tar del av skattesubventionerade stöd samtidigt som de inte använder sitt riskkapital som de facto är till för denna typ av situationer.

    Är man enbart ute efter stabila utdelningar och inget annat funkar det ju att sätta upp en portfölj med enbart preffar som Dagens Industri har gjort i en artikel. Den är knappast inflationssäker men gör sitt jobb. Nu är ju perfekta tider att köpa denna typ av aktier då de trillar ner rejält i värde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bolagen själva beslutar om indragna eller senarelagda utdelningar är förstås helt ok. Även om jag inte behöver utdelningarna i år så vill jag ändå ha lite mer stabila utdelningar inför framtiden. Så det kanske var nyttigt att detta hände så att portföljen får gå igenom detta stresstest. Sedan önskar jag självklart att vi blir av med detta eländiga virus och att så få som möjligt drabbas.

      Radera
  5. Hej!
    För min egen del så gör det inget att utdelningarna ligger kvar i bolagen för att klara denna unika krisen.
    Jag tror att det är bra för mina investeringar på lång sikt.

    Hade jag levt på utdelningar hade jag inte tänkt likadant. Det gäller att minnas detta och att ha en rejäl buffert om utdelningar ska utgöra mina inkomster i framtiden.

    Lycka till med din nya strategi. Jag tror fortfarande på svenska utdelningsbolag. Det kommer komma fina pengar från dem i framtiden!
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror väl också att de svenska utdelningsbolagen kommer tillbaka, men tror att det kan vara en bra möjlighet att köpa amerikanska kvalitetsbolag till överkomligt pris ett tag nu.

      Radera
  6. Hej!
    Jag förstår hur du tänker, har varit inne på samma sak (att köpa mer pref aktier) för att säkerställa kassaflödet.
    Men på sikt har jag ändå svårt att tro att det ska klå stamaktier i totalavkastning.

    planerade jag bara för några år in i framtiden (eller om jag var i pensionsåldern) hade jag nog gjort så. Men jag sitter kvar och utökar i mina innehav - Men jag förstår hur du tänker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltför stor del preffar vill jag nog inte ha. När jag började investera 2015 var preffarna ganska "billiga", men på senare tid, innan corona, har de känts väl dyra. Så därför har jag inte köpt preffar under de senaste åren. Men nu när de kommit ner i pris tänker jag öka andelen preffar.

      Radera