onsdag 4 mars 2020

Summering av februari

Februari blev en ganska medioker månad om man ser till sparandet. Men från och med årsskiftet har  jag ändrat lite på vad jag räknar som kostnader. Tidigare har jag inte räknat amortering på bolånet och sparande för underhåll av huset som boendekostnad. Boendekostnaden har då förefallit väldigt låg och en del har tagit på sig offerkoftor och pratat om att de rika skor sig på de fattiga som måste bo i hyreslägenhet. Personligen tycker jag ändå att amorteringen på bolånet är ett sparande, men räknar inte med den i sparkvoten.

 
Inkomstmässigt var månaden ok och jag jobbar fortfarande ca 75%. Det var dåligt med extrainkomster, endast lite kreditkortsbonus samt en slant från PantaPå.

På utgiftssidan var det som vanligt lite ojämnt. Den höga bostadskostnaden beror nog till största delen på elräkningen, men det kan hända att jag måste justera den budgeterade bostadskostnaden något. Bilkostnaden bestod endast av en P-avgift, men nu i mars kommer kostnader för både försäkring och en större reparation. Matkostnaden blev trots sportlovsresa lägre än jag befarade.  Större delen av kostnaden för sportlovsresan redovisades förra året, det som tillkom var liftkort och skidhyra.

Därmed blev sparkvoten som jag inte lägger någon större vikt vid, 20%. Viktigare är att se att de nödvändiga utgifterna ligger strax under budgeterat belopp. Jag vill förstås inte ha för stora onödiga utgifter, men det fina med onödiga utgifter är att man kan minska dem ganska omgående.

4 kommentarer:

  1. Hej! Off topic. Jag vet att du tidigare skrivit ett inlägg om Vimla mobilabonnemang och jag skulle vilja använda länken i det inlägget nu när jag snart ska byta leverantör. Men hittar inte inlägget igen. Kan du hjälpa mig med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det var inlägget "Mina fasta kostnader minskar" från den 7/12. När jag klickade på tipslänken såg jag att erbjudandet ger tipsrabatt 10kr/månad samt halva priset under tre månader. Som Vimlakund kan du själv värva nya kunder och så får ni båda tipsrabatt. Erbjudandet gäller till den 8/3. Länk till mitt inlägg: https://investeringsunderskoterskan.blogspot.com/2019/12/mina-fasta-kostnader-minskar.html?m=1
      Tipslänk till Vimla: https://vimla.se/?201911272116442257

      Mvh I-US

      Radera
  2. Hej! Bra jobbat!! Jag håller helt med dig om synen på amortering och brukar räkna med amortering i sparkvoten :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera