söndag 7 november 2021

Utdelningar och transaktioner v.44

Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Här kommer en liten veckosummering av mina transaktioner om det kan intressera någon. Inget av det jag skriver ska ses som rekommendationer.

Ingen vill veta var du köpt din tröja.


Erhållna utdelningar vecka 44 2021

  • 3,63 kr Black Rock Health Sciencies Trust
  • 2,50 kr Epiroc 
  • 120 kr Telia
  • 178,34 kr SHB (utdelning av Industrivärlden)
  • 123,75 kr Fastpartner D
  • 93,03 kr AT&T
  • 28,32 kr Pimco Corporate & Income Opportunity
  • 65,70 kr Swedbank
  • 52 kr H&M
Totalt 667,27 kr

Därmed har jag fått 10 319 kr i utdelningar under 2021 och hoppas på 12 000 kr innan året är slut.

Köp och sälj vecka 44 2021

  • Försäljning av hela innehavet i Lightspeed Commerce 1 207 kr, vilket gav en liten vinst på 206,74 kr.
  • Köpt iShares Automation & Robotics UCITS ETF 125 kr
  • Köpt iShares Electric Vehicles Driving Technology UCITS ETF 147 kr
  • Köpt iShares Global Clean Energy UCITS ETF (Dist) 240 kr
Lightspeed har gått bra under en lång tid, men gick i onsdags helt plötsligt ner närmare 30%. Jag inser mer och mer att tillväxtbolag inte är något som jag ska syssla med och kommer succesivt att överlåta detta åt fondförvaltarna.

ETF:erna köper jag via courtagefritt månadssparande på Nordnet. 


9 kommentarer:

  1. Den där Electric Vehicles Driving Technology lät ju intressant. Den ska jag kolla in !!

    Även jag överlåter vissa delar av min ekonomi åt fondförvaltarna. För mig känns det som en bra uppdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får inse sina begränsningar. De aktier jag har kallat för tillväxtaktier borde kallas nåt annat, kanske tillbakagångsaktier, bantningsaktier eller negativa tillväxtaktier ;)

      Radera
    2. Skitaktier brukar jag benämna dessa helt enkelt ;) Har några stycken jag oxå...men inte vet jag...ibland får de ett ryck uppåt. Så de får vara kvar så länge de bidrar med utdelningar...

      Radera
    3. Utdelning??? Vi pratar nog inte om samma typ av skitaktier ;)

      Radera
  2. dom tre ETF:erna har jag också. lite kul att man kan månadsspara på dom på Nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt bra att man kan sprida köpen och slippa courtaget, via Nordnets månadssparande.

      Radera
  3. Varför har du så många aktier, inte bättre att typ köpa investor eller en fond så slipper du betala så mycket courtage för att små köp, du kan ju omöjligt ha kol på alla dina innehav?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller till viss del med dig. Men när det gäller courtage så är det 0,25% upp till 15 600 kr och så stora poster skulle jag ändå inte köpa. Så man kan nog inte säga att jag skulle ha billigare courtage om jag hade färre bolag. När det gäller fonder har du helt rätt, då mina fonder presterat bättre än aktierna. Men när jag började 2015 var det utdelningsinvestering jag fastnade för och jag tror att det är tack vare utdelningarna som jag har orkat fortsätta och fortfarande tycker att det är roligt. Du har även rätt i att jag inte kan ha koll på alla aktier, men jag ser det mer som min egen fond som ger utdelningar, vilket gör att jag inte behöver sälja för att få loss lite extra pengar att leva på.

      Men jag har ibland tänkt att det vore enklare med några investmentbolag och fonder. Kanske blir det så längre fram.

      Radera
  4. Hej tack för att du tog tid att svara på mitt medelande, jag kör också mycket med utdelningsaktier och det är kul att det droppar in pengar varje månad. Jag förstår, som du säger kan du ju koncentrera dig portfölj mer sen när du känner att du kan/orkar.

    SvaraRadera