lördag 17 augusti 2019

Hur bor jag för 2000 kr?

Kan man bo i ett Per-Albintorp för 2000kr/månad?

Jag fick på Instagram frågan hur jag bor för 2000kr, efter att ha lagt ut månadens sammanställning för beräkning av sparkvoten. När man bara ser en siffra utan någon förklaring är det förstås lätt att dra egna slutsatser och här trodde frågeställaren uppenbarligen att den aktuella månadens boendekostnad på 2210kr var den totala boendekostnaden varje månad. Men den här månaden var det bara räntan på bolånet och elkostnaden som dessutom är som lägst nu på sommaren.

Månadssammanställning för beräkning av sparkvot

Om jag summerar boendekostnaderna i månadssammanställningen för samtliga månader under ett år kommer jag att få en genomsnittlig boendekostnad på ca 4600kr. Så billigt bor man förstås inte i en villa värd ca två miljoner. Detta är bara de kostnader som jag betalar direkt via räkningar jag får. Jag tycker att det blir enklast så när jag beräknar min sparkvot. Men i själva verket är boendekostnaden minst den dubbla, vilket framgår av sammanställningen nedan.

"Verklig" boendekostnad

Ränteavdraget och fastighetsavgiften tar ut varandra. Jag räknar med 1400kr för framtida underhåll  och då ingår inga lyxrenoveringar. Den största enskilda kostnaden, som jag tror att många inte räknar som en kostnad eftersom man ser huset som en investering, är alternativ avkastning för bundet kapital, dvs det belopp av husets värde som man själv äger. Lånet uppgår till 840000kr så för enkelhetens skull räknar jag med ett bundet kapital på en miljon och avkastningen 4%, vilket skulle ge en månatlig avkastning på 3300kr.

Något jag inte har tagit hänsyn till är de renoveringar jag gjort som inte täckts av underhållskostnaden 1400kr per månad. Det rör sig om en till två tusenlappar per månad, men kommer att sjunka ju längre jag väntar med ytterligare renoveringar.

Vad säger ni om mitt resonemang när det gäller boendekostnaden?

EDIT: Efter att ha funderat på kommentaren från Redaktionen är jag inte så säker på den alternativa kapitalkostnaden. Kassaflödet skulle i alla fall påverkas positivt om jag istället för att ha kapital bundet i huset kunde ta ut utdelningar på 3300kr eller sälja fondandelar enligt fyraprocentregeln.


4 kommentarer:

  1. Låter vettigt, lite dyr el kanske men nu vet vi inte var i landet du bor och hur pass isolerat huset är samt vilken värmekälla som används. Gör inte samma misstag som en släkting gjorde med att skjuta upp renoveringar. Till slut när huset skulle säljas var det så eftersatt att det var enklare att riva det. Innehavaren hade räknat med minst 400" för huset, men på grund av skicket...


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej snålgrisen!
      Min elförbrukning det senaste året var 9121 kWh för ett hus på 150 kvadrat. Jag har luftvärme, trist för då måste man värma upp luften lika mycket i alla rum. Men har ganska måttlig uppvärmning via elpannan, kör luftvärmepumpen när vi är hemma och en extra tröja när det är kallt. Det är väl storleken på huset man skulle vilja minska när det bara är jag och ett barn.
      Så mycket som jag har renoverat är det nog ingen risk att huset förfaller än på länge :)

      Radera
  2. Alternativinkomst för kapitalet? Jo, om du kan bo i bilen så. Men det är ett värde att kunna bo bra och veta att man är trygg och så. Det påverkar ju heller inte kassaflödet, utan är mest där för att synliggöra att det skulle vara bra att flytta till billigare om det gick.

    Börja planera underhållet. Kanske är det mer, kanske inte. Men det är inte heller kassapåverkande förän du behöver göra om något. Sen så skulle du om du är där lägga in värdeförändring av fastigheten, huset kan ju gå upp såväl som ner i värde. Liknande kalkyl kan göras med bilen eller sparandet.

    Så: en kalkyl som hanterar kassaflödet. En kalkyl som fungerar som företagets resultat-, och balansräkning. Sparandet? Det är din personliga vinstmarginal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, apropå bo i bilen så hade jag först tänkt lägga in en bild på en husvagn :) Det bundna kapitalet skulle väl kunna ge kassaflöde om det var placerat på annat sätt, om jag istället bodde i en hyreslägenhet med en hyra på max 6000 kr. Men som du säger så är det ett visst värde att bo bra. En underhållsplan är nog inte så dumt att ha, så det får jag nog titta på.

      Radera