torsdag 15 augusti 2019

Investeringsexperimentet, 2 månader

Jag startade ett litet experiment för två månader sedan där jag jämför utdelningsaktier, indexfonder och den börshandlade fonden XACT Högutdelande. Detta är på inget sätt någon objektiv jämförelse eftersom utfallet i hög grad är beroende av vilka utdelningsaktier jag väljer.

Jag har tänkt att göra ungefär som jag gör med mina vanliga investeringar, dvs jag köper aktier när jag anser att det är köpläge och utdelningarna återinvesteras. Min intention var att köpa fondandelar helt utan tajming, men även där har jag väntat och köpt efter hand i nedgång. XACT Högutdelande kommer att köpas en gång per månad med viss tajming om det är möjligt. Jag startade den 11 juni i år med 2018kr på vart och ett av de tre kontona. Jag har fyllt på med 500kr vid varje månadsskifte och kommer att fortsätta med det.

Utdelningsaktierna har jag på ett ISK på Swedbank, då det är courtagefritt. Indexfonderna och XACT Högutdelande har jag på två ISK på Avanza.

Så här har det gått hittills:

Utdelningsaktier
SHB, Kindred, Axfood, Beijer Alma, Betsson, Investor, Swedbank och Telia.
Totalt investerat: 3018kr
Värde 14/8 2019: 2802kr
Minskning: 7,16%

Indexfonder
Avanza Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag (OBS! Ingen indexfond), LF Sverige Indexnära, SEB Sverige Indexfond
Totalt investerat: 3018kr
Värde 14/8 2019: 2977kr
Minskning: 1,36%

XACT Högutdelande
Totalt investerat: 3018kr
Värde 14/8 2019: 2948kr
Minskning: 2,32%

Efter två månader leder indexfonderna med en minskning på 1,36% före XACT Högutdelande som minskat med  2,32%%. Sämst har det gått för utdelningsportföljen som minskat hela 7,16%.

Om man ska dra några slutsatser så här långt verkar det som om indexfonderna klarar sig bättre än övriga alternativ i nedgång samt att jag har gjort några inte så bra val av utdelningsaktier.


6 kommentarer:

  1. Kul experiment och kul att följa på lite längre sikt också!

    :) /Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, faktiskt lite kul att se hur snabbt det kan ändra sig. För en månad sedan ledde utdelningsportföljen stort. Men som du skriver blir det kul på lite längre sikt, speciellt när utdelningarna börjar ramla in :)

      Radera
  2. Intressant. Där ser man väl också resultatet av vad diversifiering innebär. T.ex. Kindred och Swedbank har ju dalat friskt senaste tiden och har säkert stor påverkan på den portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med diversifiering sover man definitivt bättre.Jag har köpt en del bank de senaste veckorna, så istället för att fortsätta med det köpte jag idag tråkaktien Industrivärden, i min ordinarie portfölj alltså.

      Radera
  3. Väldigt intressant! Lite bättre fart på Kindred och Betsson igår iaf :) Ska bli spännande att följa fortsättningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu har det varit stora svängningar. Och det är klart att när man startar investerandet i närheten av toppen så märks det speciellt på aktieportföljen som ännu inte är så diversifierad.

      Radera