onsdag 21 augusti 2019

Hur ska jag betala semestern?

Årets sommarsemester gick ut på att se lite mer av Sverige. Jag har tidigare aldrig varit längre norrut än Åre/Duved så det var roligt att komma ända tilll Gällivare den här gången. Nu är detta ingen reseblogg så jag kommer inte att berätta så mycket mer om själva resan, utan jag inriktar mig på den ekonomiska biten.

Utsikt över Dundret från Gällivare.

Vi var borta nästan två veckor och bodde på hotell 12 nätter. Bor man på hotell så leder det nästan oundvikligen till att de flesta måltider intas på restaurang.

Charktallrik i Vilhelmina.

Persisk kycklingrätt i Jokkmokk.

Så man kan ju lätt räkna ut att det inte blev någon speciellt frugal semester. Jag har aldrig varit bra på att fixa billiga semesterresor så där har jag något att jobba på. En anledning kan vara att jag brukar bestämma resmålet först och sedan får det nästan kosta vad det vill.


Kostnaden för 11 hotellnätter blev drygt 11000 kr. Den tolfte natten var en gratis bonusnatt via hotels.com. De flesta hotellen låg ganska nära järnvägsstationen och serverade tidig frukost, sådant jag prioriterade då det kunde bli både tidiga avresor och sena ankomster. Jag gjorde jämförelser av priserna både när det gällde bokningssajter och cashbacksidor. Ett hotell bokade jag först via Refunder på hotels.com där jag blev nekad cashback av en anledning som inte stämde. Då avbokade jag och hade sedan sådan tur att det blev ännu billigare att boka samma hotell via Cashbackshopping på Hotelspecials. Övriga hotell bokade jag via MyBonus på hotels.com och booking.com. MyBonus är den cashbacksida som jag tycker fungerar bäst. För det mesta har de olika cashbacksidorna samma bonus, men ibland skiljer det på procentsatserna och då väljer jag självklart den sida som ger högst bonus. Totalt blev det 505 kr i cashback på hotellkostnaderna.

När det gäller mat blir det ganska dyrt att äta alla måltider ute. Knappt 4000 kr la vi på restaurangmåltider och ca 500 kr på fika och glass. Både för min och barnets del blev det nästan för mycket att äta hotellfrukost samt två restaurangmåltider per dag, så några kvällar nöjde vi oss med té/oboy, kex och nötter på hotellrummet.

Souvenirer kan tyckas onödigt, men barnet fick i alla fall en liten Morahäst. Det är nog det enda onödiga jag har köpt på länge. Tågbiljetterna hade samma pris oavsett när man bokade, så där gick det inte att spara in något.

Nu när jag gick igenom mina räkningar och betalningar för augusti upptäckte jag till min förvåning att jag inte behöver ta ut några pengar från kontot för resor. Jag kommer ändå att ha ca 3000 kr kvar när allt är betalt. Det är 11200 kr som är kostnader för semesterresan. Jag har tidigare betalat drygt 4000 kr för en hotellnatt samt tågbiljetterna och 4000 kommer på en kreditkortsfaktura i september. Så frågan är nu om jag ska ta göra ett uttag från resekontot så att jag kan köpa lite mer aktier eller om jag ska låta pengarna på resekontot vara kvar, i väntan på framtida resor.

5 kommentarer:

  1. Det är skönt att vara sparsam, så att man kan unna sig utan att behöva känna att pengarna inte räcker till när man väl har semester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är trevligt när pengarna räcker till sådant som man verkligen uppskattar :)

      Radera
  2. Roligt att du reste till Gällivare. Jag reser också till Gällivare på årets (enda) semesterresa. Vad gjorde du där, vandring på Dundret kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade tyvärr bara en dag i Gällivare så vi höll oss där nere och gick en kulturvandring. Vi får nog stanna lite längre nästa gång :)

      Radera
  3. Härligt med semester i Sverige. Vi har inte heller varit så mycket i norra Sverige, så vi tog också en tur dit under årets semester :) Grymt med cashback på hotellbokningarna!

    SvaraRadera