lördag 23 november 2019

Årets utdelningsmål uppnått

Den här veckan har varit väldigt bra i flera avseenden. Jag tog ut en semesterdag så jag har inte behövt jobba en enda vardag. Dessutom har det kommit in utdelningar från hela 9 bolag, vilket nästan känns som rekord för min del. Mest fick jag från Healthpeak Properties (tidigare HCP), Kindred och Omega Healthcare.

Mitt utdelningsmål för 2019 var 6200kr, vilket jag överskred i veckan och har nu fått ihop 6344kr.

Mina utdelningar fram till 22 november 2019.

Året är inte slut än och jag hoppas med kunna nå 6600kr i år. Om jag räknar med fyraprocentregeln för mina fonder som idag är värda 61000kr har jag 2400kr därifrån, vilket ger mig totalt 9000kr i årĺiga passiva inkomster. Inte direkt något man kan leva på, men i alla fall ett litet tillskott som skulle räcka till en mindre semesterresa per år.

Under helgen ska jag fundera på vilka bolag jag ska investera i när lönen kommer på måndag. Har ni bestämt vart era sparpengar ska gå den här gången?

14 kommentarer:

  1. Stort grattis och riktigt snygg graf!! Jag har inget direkt som jag känner att jag verkligen måste köpa för tillfället. Men skulle kanske kunna tänka mig lite mer Resurs under 55 kr, lite AT&T eller köpa tillbaka några av aktierna jag sålde i OHI. Eller kanske sätta in en liten peng i någon fond t ex Core Ny Teknik eller Robur Small Cap Emerging Markets.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Finns en hel del jag skulle vilja köpa men samtidigt vill man ju inte köpa för dyrt om det kanske är på väg ner.

      Radera
  2. Tycker det är svårhandlat nu, men kanske köper jag lite mer Xact Högutdelande bortsett de vanliga fonderna jag månadsspar i. Har också kikat på Resurs, men inte slagit till ännu.

    Ha en fin lördag!
    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står lite och väger nu men jag kör på med att mata in pengar i indexfonderna. När pengar finns handlar jag. Ibland med perfekt tajming och ibland inte.

      Radera
    2. Tack detsamma Louise!
      Xact högutdelande och indexfonder köper jag alltid numera inom mitt lilla experiment och det har ju visat sig vara ganska lyckosamt :)

      Mvh I -US

      Radera
  3. Snyggt IUS. Underbart att checka av mål.

    Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det känns alltid bra att uppnå ett mål.

      Önskar dig och familjen en trevlig helg också.

      Radera
  4. Grattis !! Bra med mål, det kan göra att man "tvingar" sig själv att göra det man tänkt. Man vill ju inte i slutändan tvingas erkänna att det är en själv som sätter käppar i hjulet för resan mot frihet.

    Jag ska nog satsa på kombon papper med låg DA och andra papper med högre DA. Riskspridning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Med riskspridning kan man sova gott om natten :)

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Grattis! Roligt att det växer, det kommer växa fortare för varje år som går nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag hoppas kunna se effekten av ränta på ränta allt mer :)

      Radera
  7. Grattis!
    Jättefint med över 6 000kr i utdelning.
    Själv så landar jag på strax under 4 000kr. Men det är inte fy skam det heller :)

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ett par tusenlappar i utdelning är helt ok :)

      Radera