fredag 1 november 2019

Godkänd sparkvot i oktober

Efter alla semesterutsvävningar är nu sparkvoten uppe på en angenäm nivå igen. 62% är jag väldigt nöjd med med tanke på att jag bara har jobbat mina ordinarie timmar plus personalmöten och handledning.


Bostad: Endast bolåneräntor samt el inkl. uppvärmning den här månaden.

Bil: Jag behövde inte tanka då jag  endast kört några gånger till jobbet samt till musikskolan med barnet en gång i veckan och någon tur till återvinningsanläggningen.

Telefon, bredband: Jag har bytt till bredband via fiber så det tillkom en startavgift på 399kr. Annars tror jag bredbandet kostar 349kr per månad första året. För mobiltelefon har jag Comviq med månadskostnad 95kr.

Mat: Vi äter till största delen  ekologiskt och huvudsakligen rätter baserade på råvaror som är billiga i sig. Jag handlar det mesta på Willys, men kan även ta en tur till någon butik med bra erbjudanden. Mitt mål är att komma under 2000kr per månad.

Barnomsorg: Privat barnomsorg hos en släkting där jag bara betalar en slant för maten.

Kläder: Vi hade inget behov av att köpa något under oktober.

Hälsovård, träning: Endast gymkort för 349kr och frisktandvård 85kr.

Resor, nöjen: Vi har gjort en tågresa på höstlovet, men den betalades förra månaden.

Diverse: Min jobbryggsäck som var 13 år gammal behövde bytas ut, likaså min cykelsadel. Terminssvgiften för musikskolan 800kr samt presenter för drygt 500kr ingår också här.

Välgörenhet: Jag skänker 100 kr till Barnfonden varje månad. Denna kostnad har tidigare legat under diverse, men efter att ha läst ett inlägg på instagram där man undrade om ingen av alla sparsamma personer ger något till välgörenhet har jag beslutat att ta med välgörenhet som en egen post.

Till sparande räknar jag amortering på huset, buffertsparande, underhåll- och renoveringskonto samt resekonto. Jag har funderat lite på bilen och bestämt mig för att börja med ett bilsparkonto som inte räknas med i sparkvoten. Den dagen jag behöver byta bil vill jag helst inte ha en sparkvot på flera hundra procent. Troligtvis kommer jag att göra likadant med underhåll och renovering. Men detta kommer jag att börja med först nästa år.







9 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Otroligt låga kostnader måste jag säga, mat för de summorna kan vi bara glömma. Nu lägger ju förvisso mat den posten där vi tillåter datt det sticker iväg något, då mat är viktigt för Fru Snålgris, och asiatiska livsmedel är ganska dyra. Viktigt att hålla frugan nöjd.

    Jag har alltid varit skeptisk till "välgörenhet". För det första betalas ju 1% av BNP i skatter till välgörenhet i alla dess former, som alla vi som betalar skatt är med och betalar. Sen är vi med i svenska kyrkan och där går över 5000 kr varje år i kyrkoskatt som antagligen går till välgörenhet av olika de slag.

    Jag har sponsrat diverse projekt när vi varit i fruns hemland i sydostasien, t.ex. lite grejor till den lokala skolan/förskolan. Denna typ av välgörenhet gillar jag, där jag själv får vara med och styra. Jag känner folk som jobbat för t.ex SIDA och andra välgörande organisationer, och antalet skräckberättelser jag fått därifrån är nog bara toppen på isberget gällande svenska skattepengar som man lika väl kunde spolat ner i toaletten. Min syn på välgörenhet skiljer sig väsentligt från många välgörenhetsorganisationer. De är inställda på att leverera fiskar, men jag hade levererat metspön istället (enkelt förklarat). Har dock stort förtroende för Bill&Melinda Gates Foundation, de har en liten annan syn på detta än t.ex. Sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciella livsmedel, asiatiska eller andra är ju generellt dyra så sånt har jag nästan helt tagit bort. Jag tycker att vi äter bra ändå, men jag kan förstå att det kan vara värt att lägga lite extra på den mat man vill ha.
      När det gäller välgörenhet är jag inte så insatt och det kanske mest är för min egen skull jag skänker hundralappen. Men jag tycker att det är viktigt att vi som har haft den oerhörda turen att födas i ett av världens rikaste länder, frivilligt ger åtminstone en liten del av vårt överflöd. Sen vore det såklart jättebra som du skriver att kunna hjälpa på plats.

      Radera
  3. Vad grym du är! Den sparkvoten är fantamej otrolig. Du har verkligen designat ett liv där du kan karva ut frihet.

    Gällande välgörenhet ligger vi kvar i Greenpeace 100 kr / månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord! Vissa månader är ju bättre än andra. Det är klart att de verkliga kostnaderna för bil och hus inte syns här. Men när det gäller shopping saknar jag absolut inget jag inte har köpt :)

      Radera
  4. Riktigt bra jobbat som vanligt! Är alltid så imponerad över dina inkomster som brukar bräcka mina på heltid rätt så ofta. Jag räknar iofs inte med bb då 100% sparas till mini.

    Nu har jag också lärt mig att dina matkostnader är fullt rimliga. Vi ligger på under 3000 för tre för tredje månaden i raden (så länge som jag hållit koll på utgifterna).

    SvaraRadera
  5. Tack! OB-tillägget gör förstås mycket. Sen tror jag att jag lägger för lite skatt, i alla fall vid VAB. Kul att ni fått ner matkostnaderna :) Men det är säkert lättare för mig som bestämmer allt själv :)

    SvaraRadera
  6. Grymt jobbat! Måste bara fråga, har ni inga försäkringar på bil, bostad och er själva? Eller betalas de mindre ofta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Bilförsäkringen hamnar under Bil, villahemförsäkringen under Bostad och personförsäkringar ligger under Diverse. Alla försäkringar betalas årsvis.

      Radera