lördag 30 november 2019

Sparar halva inkomsten

Jag blev positivt överraskad efter att ha gått igenom räkenskaperna för november. Sparkvoten landade på 50% vilket innebär att endast hälften av inkomsterna har behövts för att få hushållet att gå runt.



Lönen blev bra trots att jag jobbat något mindre än normalt, beroende på att jag tagit ut två semesterdagar, men jobbat ett extrapass samt haft några utbildningstimmar.

Som vanligt har jag inte ägnat mig åt shopping utan bara lagt pengar på sådant som jag anser i det närmaste nödvändigt. Jag har köpt några julklappar och födelsedagspresenter som ligger i posten diverse. En onödig fakturaavgift på 49kr från Telia i samband med byte från ADSL till fiber. Konstigt att inte e-fakturavalet kan hänga med, men det är tydligen kopplat till abonnemanget.

I sparkvoten räknar jag allt som inte används under månaden som sparat. Knappt 14000kr har skickats iväg till buffert, målsparande samt aktie- och fondköp. Det släpar alltid lite eftersom kreditkortsfakturorna betalas i efterskott.


6 kommentarer:

  1. Bra jobbat !! Jösses hur jag har bråkat med Telenor kundtjänst för att få dom att fixa så att jag kunde få e-faktura. Fick hota med att avsluta allting (vilket jag eg inte vill då det funkar bra) innan de lyckades åtgärda sina "tekniska problem". Nä vem vill betala 600Kr per år i helt onödig fakturaavgift, det är år 2019 nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är verkligen irriterande med onödiga kostnader, även om de är små. Allra mest irriterad blir jag om det är jag själv som har missat någon räkning och får påminnelseavgift.

      Radera
  2. Bra jobbat! Jag äter dock 3000+ kr per månad :D

    SvaraRadera
  3. Tack! När det gäller maten väljer jag medvetet billiga råvaror och skippar allt som fördyrar. Skulle lätt kunna lägga det dubbla på mat om jag valde utan att tänka på kostnaden :)

    SvaraRadera