söndag 17 november 2019

Extrapeng från trading

Även denna vecka har det kommit in lite extrainkomster som har gått in på Extrapengen, ett ISK som jag har på Avanza utöver mitt ordinarie sparande. 250kr blev det, varav 105kr i bonus från mitt Preem Mastercard samt 145kr som är hälften av min tradingvinst den här veckan.
Jag har bestämt mig för att här enbart satsa på investmentbolag, dels aktier, dels andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. I måndags gjordes det första inköpet, vilket blev en aktie i Investor.
Innehavet består än så länge av en ensam Investoraktie.
Det finns många sätt att få små extrainkomster som tillsammans kan bli så stora att de gör skillnad.
Själv har jag följande inkomstkällor:

  • Försäljning av utrensade ägodelar
  • Cashback
  • Kreditkortsbonus
  • Undersökningspaneler
  • Trading

Veckans kreditkortsbonus
Den här veckan fick jag 105kr i bonus från mitt Preem Mastercard. Så fredagsmotionen blev en promenad till Preem. Jag är troligtvis en av väldigt få som inte tar bilen till bensinstationen i stans utkant. Jag har ett par kreditkort och det senaste tillskottet är Komplett Mastercard som ger minst 1% på alla köp. Det ger 2% vid köp på webbplatser som är registrerade som e-handel av Mastercard. Jag har ännu inte lyckats hitta någon information om vilka butiker det gäller. Är det någon som vet vore jag väldigt tacksam för info.

Veckans trading
Jag har börjat handla med Bull- och Bearcertifikat i liten skala. Via Avanza Markets kan man handla vissa börshandlade produkter courtagefritt vid order över 1000kr. Jag började för fyra veckor sedan med ett kapital på 3988kr och har hittills en total vinst på 715kr. Senaste veckan blev vinsten 290kr, varav hälften gick in på Extrapengen. Jag har tänkt att hälften av eventuella tradingvinster ska gå till Extrapengen för säkrare investeringar. I slutet av förra veckan kändes tradingen "sådär"  och jag tänkte ta en paus, men med ny vecka kom ny energi så jag körde en vecka till och de sista dagarna kändes det helt ok när jag höll mig till min strategi. Jag kör oftast med hävstång 20, vilket innebär att om värdet på den underliggande tillgången rör sig 1% så rör sig certifikatets värde 20%. Trading är inget jag rekommenderar och man måste vara beredd på stora förluster. Jag kommer inte att putta in mera pengar i tradingen utan använder mig av startkapitalet och vinsten, med avdrag för det jag flyttar över till Extrapengen. Jag har redan flyttat över 343kr , så förlusten på tradingen kan som mest bli 3645kr om jag skulle förlora allt från och med nu. Men jag hoppas naturligtvis att tradingen även fortsättningsvis ska generera vinst.

Kommande vecka hoppas jag få in lite extrapengar från Traderaförsäljning samt tradingen. Jag behöver också fundera på nästa köp.


8 kommentarer:

  1. Intressant med tradingen du gör! Jag är inte så kunnig/modig ännu, men väldigt intresserad, så detta var kul att läsa :-).

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte också att det verkade avancerat med trading i certifikat, innan jag hade provat på. Men att trada i OMX är inte så svårt. Jag följer bara diagrammet under dagen och gör helst snabba affärer. Det enda man behöver ha koll på är makrohändelser. Har tidigare försökt mig på lite swingtrading i vanliga aktier, och alltid köpt/sålt vid fel tillfälle. Men som jag skrev i inlägget så är trading med hävstång förenat med stor risk så jag vill inte "lura" någon att prova.

    Mvh I-US

    SvaraRadera
  3. Jag vågar mig inte på något sådant. Är alltför lite adrenalinjunkie för att ge mig in på det heller. Funkar nog dåligt i kombination med mitt arbete också.

    Lycka till !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntran! Att trada är verkligen inget man måste hålla på med. Själv tycker jag det är lite kul att försöka förutsäga hur omx ska gå. Jag är ju ledig en hel del vardagar , så det funkar när jag är hemma och bara pysslar med hushållssysslor.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Det där med vilka nätbutiker som är klassade som e-handel av Mastercard frågade jag Komplett om, men de bara hänvisade till Mastercard och då orkade jag inte forska vidare. Men jag tycker att det brukar bli 2% bonus på det mesta jag köper på nätet, dock får man det inte på spelsajter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du gjorde efterforskningar. Nu har jag gjort några internet köp och ser också att jag har fått 2% på samtliga, till och med kontantkortsladdning på Telia :). Lite intressant med hur avrundningen sker då man bara får hela poäng. Troligtvis jämnar det ut sig. Men handlar man för småbelopp blir det ingen poäng så då är det bättre att använda ett annat kort.

      Radera
    2. Ber om ursäkt för särstavningen. Internetköp skulle det stå :)

      Radera